10. Vendée Globe - Záróeredmények és statisztikai összegzés | HAJOZAS.HU A 10. Vendée Globe verseny véget ért, és a végső eredmények mellett számos izgalmas statisztikai adat is napvilágot látott. Az esemény, amely a világ egyik legnagyobb és legnehezebb

Március 8-án a belga Denis Van Weynbergh (D'Ieteren Group) megérkezett Les Sables d'Olonne kikötőjébe, miután 118 nap alatt megkerülte a Földet Fa Nándor egykori hajójával, a Spirit of Hungary-val. Egy nappal korábban, a versenykiírásban előre meghatározott időpontban bezárult a célvonal, így a 10. Vendée Globe verseny eredménylistáján nem a 33. helyet foglalja el, hanem DNF (Did Not Finish) megjelöléssel, együtt a versenyből kiálltakkal.
Ennek ellenére, amikor megérkezett, a kikötőbe vezető csatornát övező magas mólófalakon sokan várták őt. Nem csupán családtagok vagy barátok voltak jelen; Les Sabales d'Olonne lakói pontosan tudják, micsoda bravúr egyedül, külső segítség nélkül körbehajózni a Földet egy ilyen hatvanlábas vitorlással. Az elért eredmények és helyezések másodlagosak a tisztelet és megbecsülés szempontjából. Senki nem várhatja el ugyanolyan teljesítményt egy gyerekkora óta profi vitorlázóként nevelkedett, a francia szólóvitorlás pályafutásának minden lépcsőfokát győzelmekkel megjáró Charlie Dalintól, mint egy amatőr vitorlázótól, aki már a hatvanas évei felé közelít, és ráadásul sokkal lassabb hajóval valósítja meg az álmait.
Denis Van Weynbergh alkotása - Fotó: Adrien Nivet - polaRYSE
Denis Van Weynbergh, aki korábban egy cég vezérigazgatójaként tevékenykedett, 2018-ban, az ötvenedik születésnapja környékén elhatározta, hogy megvalósítja álmát, és részt vesz a Vendée Globe versenyen. Ennek érdekében Fa Nándortól megvásárolta a Spirit of Hungary vitorlást, amely már kétszer körbeutazta a Földet. Kezdő szólóvitorlázóként indult el ezen az izgalmas úton. Nándi, aki korábban már nagy sikerrel navigálta a hajót, akkoriban nem is sejtette, hogy Denis egyszer valóban elérheti célját, hiszen abban a pillanatban még a nagyvitorla felhúzása is komoly kihívást jelentett számára, segítség nélkül.
A 2020-as földkerülő kalandra sajnos nem tudta összegyűjteni a szükséges anyagi forrást, és tapasztalata is hiányzott. Ám nem adta fel álmait. 2021-től kezdve aktívan részt vett az IMOCA versenyeken, valamint a Vendée Globe kvalifikációs futamokon. Szerencséje végül megfordult, hiszen szponzort talált, így 57 évesen végre elindulhatott a régóta vágyott versenyen. Minden erejét beleadta, és tudatosan, a képességeit figyelembe véve választott biztonságos vitorlázási megoldásokat. Az Indiai-óceán viharos vizei között az utolsó helyre került, de nem adta fel: Cusin és Amadeo közvetlen nyomában haladt, bizonyítva, hogy a kitartás és az eltökéltség mindig meghozza a gyümölcsét.
Balszerencséje nem ismert határokat, hiszen a verseny utolsó heteiben olyan technikai kihívások és problémák sújtották, amelyek jelentősen lelassították a hajóját. Az időjárás is ellenséges fordulatot vett: míg a mezőny első fele vidáman száguldott a célvonal felé jó szélben, ő a hirtelen északra húzódó, erős Azori magasnyomású rendszer gyenge szeleivel küzdött. Az utolsó héten pedig még az a csekély szél is zömmel szemből érkezett. Ráadásul leszakadt a nagyvitorla felhúzója, így kénytelen volt kényszermegoldásokkal, a szükségesnél jóval kisebb vitorlafelülettel harcolni a cél felé, miközben már rendkívül fáradtan próbálta tartani a tempót.
Denis sikeresen teljesítette a földkerülést, ám a verseny történetében ez az első időhatár, amelybe belefutott. Másfél nappal lassabb volt a szükséges időnél. Ő az első belga vitorlázó, aki végigvitte ezt a rendkívül kihívásokkal teli világkörüli versenyt. Nyilvánvaló, hogy ezzel a hajóval a Föld körüli vitorlázás gyorsabban is megvalósítható, hiszen Fa Nándor 2016-17-ben több mint 25 nappal gyorsabb időt ért el. Azonban ez nem csökkenti Van Weynbergh elismerésének jelentőségét.
A 10. Vendée Globe pontosan igazolta az AIM45 cég Olivier Duillard vezetésével korábban elkészült tanulmányát, amelyben pontosan felmérték az IMOCA 60-asok sebességpotenciáljának változást az elmúlt húsz évben.
A harmadik generációs foilerek, melyek a 2020-21-es földkerülő versenyt követően jelentek meg, dominálják a mezőnyt. Ezek a hajók már nem tapasztalnak hátrányt semmilyen szélerő vagy szélszög esetén, ahol a hagyományos egyenesuszonyos modellek bármilyen előnyre tehetnének szert. Természetesen az ideális szélszögeik eltérnek, de a lehetőségeik már az első és második generációs foilerekhez képest is jelentős mértékben kibővültek. Még a legújabb fejlesztések között is érezhetőek különbségek az utolsóként elkészült hajók javára.
A harmadik generációs foilerek jellemzően hasonló távolságokat teljesítettek, mint az egyenesuszonyos hajók, míg a második generációs szárnyasok átlagosan 300 tengeri mérfölddel hosszabb utakat tettek meg. Ezzel szemben az első generációs modellek 800-900 mérfölddel haladtak tovább. Ennek fő oka, hogy ezek a hajók a tartós szárnyalás során szűkebb szélszög-sávban tudnak működni.
Ez az irányválasztásban rejlő előny jelentősen szélesíti a harmadik generációs foilerek meteotaktikai lehetőségeit. Az új hajók a legmodernebb szárnyak révén még nagyobb stabilitást kínálnak, így a versenyzők erős szélben is bátrabban vállalkozhatnak a kihívásokra.
Mindezek következtében figyelemre méltóan megnőtt a sikeres földkerülők száma a korábbi évekhez viszonyítva. Az első kilenc verseny összesítése alapján a résztvevők 53%-a teljesítette szabályosan a távot. Ezzel szemben, ha az időben célba érkező 32 hajót nézzük, ez az arány már egy lenyűgöző 80%-ra emelkedett!