A BKV minden autóbuszát kiemelt figyelemmel ellenőrzi.

Két nap leforgása alatt két busz gyulladt ki, míg egy harmadik esetében füstölni kezdett a motortér. A BKV képviselői hangsúlyozták, hogy ezek rendkívüli esetek, és nem jelzik a járművek általános állapotának megbízhatóságát.
"A rendszeres ellenőrzéseken kívüli, azonnali, teljes körű tűzbiztonsági vizsgálatot rendelt el valamennyi autóbuszán a BKV" - jelentette be közösségi oldalán megosztott közleményében a közlekedési vállalat, miután csütörtökön újabb busz égett ki, illetve kezdett füstölni. Az okokat jelenleg is szakértők bevonásával vizsgálják.
A BKV legfrissebb tájékoztatójában hangsúlyozza, hogy autóbuszaik rendszeres műszaki ellenőrzésen mennek keresztül, mielőtt forgalomba állnának, és tűzbiztonsági vizsgálatokat is folyamatosan végeznek, heti rendszerességgel. A közeljövőben bevezetett rendkívüli ellenőrzések során alaposan megvizsgálják az elektromos és üzemanyagrendszereket, a motorterek állapotát, valamint a tűzoltó berendezések hatékonyságát is – ígéri a közlekedési vállalat.
"Egyik balesetben sem sérült meg senki. A társaság autóbuszai továbbra is biztonságosan használhatók. Az eddigi vizsgálatok szerint egyedi és véletlenszerű esetekről van szó, semmilyen műszaki vagy üzemeltetési összefüggés nem állapítható meg" - teszik hozzá.
A közlemény hangsúlyozza, hogy a BKV autóbuszainak belső tere elkülönül a motortértől, ami lehetővé teszi, hogy műszaki hiba esetén az utasok gyorsan és biztonságosan elhagyhassák a járművet. Minden buszon található automata tűzoltóberendezés, és a rendelkezésre álló információk alapján ezek a rendszerek most is aktiválódtak. Ugyanakkor a cég elismeri, hogy szerdán ez a védelem nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy megakadályozza a busz teljes leégését.
A szerdán kigyulladt járműről azt írják, a Karsan Atak típusú buszt 2015-ben szerezte be a BKV, és félmillió kilométer volt már benne a baleset idejére, amikor a vezetőn kívül négy utas tartózkodott rajta. A ma reggel nyolc előtt lángra kapott 59-es busz pedig 24 éves Mercedes-Benz Citaro volt, csaknem 1,5 millió kilométerrel a számlálójában. Kora délután szintén egy 24 éves Citaro motorteréből kezdett dőlni a füst, de a vezető kézi oltókészülékkel megelőzte a tüzet az utasok nélkül közlekedő járművön.
A BKV szakmai tapasztalataira alapozva kijelenti, hogy az autóbuszok "optimális maximális életkora" 10 év. Azonban nem közölték, hogy a BKV flottájában az autóbuszok átlagosan hány évesek. A tűzesetekben érintett, már régi Mercedes-Benz Citaro autóbuszokat hamarosan új járművek fogják helyettesíteni. A BKV flottájának megújítása a következő években is folytatódik, a legidősebb autóbuszok selejtezésével.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője csütörtökön arról írt, hogy a kormány akadályozta meg az elöregedett Citaro buszok lecserélését. A Fővárosi Közgyűlés 2021 márciusában engedélyezte egy 30 milliárd forintos beruházási hitel felvételét 380 új autóbusz - köztük Mercedes Connectók - beszerzésére, a stabilitási törvény alapján ehhez kormányengedély is kellett. A BKV kérelmét a kabinet kilenc hónapig nem bírálta el, majd 2021 karácsonya és szilvesztere között, a két ünnep közötti politikai szünetben indoklás nélkül elutasította.