A kínai autóipar immár túllépett a hazai beruházásokon, és jelentősebb összegeket fektet külföldi piacokba.


A Rhodium Group legújabb elemzése alapján 2024-re a kínai elektromosautó-ellátási lánc jelentős összegeket fektetett külföldi gyárak létesítésébe, felülmúlva ezzel a hazai beruházásokra fordított kiadásokat. Ez a jelenség 2014 óta először tapasztalható.

Miközben a hazai gyártási beruházások értéke három év leforgása alatt drámai módon 90 milliárd dollárról 15 milliárdra csökkent, a külföldi projektek folyamatosan növekvő tendenciát mutatnak. A bejelentett külföldi befektetések 74 százaléka akkumulátorgyárakhoz kapcsolódik, ugyanakkor egyre több összeszerelő üzem felépítése is a tervek között szerepel.

Az utóbbi időszakban számos jelentős külföldi vállalat indította el gyártó tevékenységét. A Great Wall Motor és a BYD új üzemeket nyitott Brazíliában, ahol az utóbbi cég már az év első felében több mint 500 ezer járművet értékesített a nemzetközi piacon. Ezzel párhuzamosan a kínai Envision júniusban megkezdte franciaországi akkumulátorgyárának működését, ezzel új fejezetet nyitva az európai energiatermelésben.

A Rhodium figyelmeztet arra, hogy a külföldi projektek eddig mindössze negyedének sikerült megvalósulnia, míg a hazai beruházások esetében ez az arány 45 százalék. Ezen kívül, a külföldi gyárak esetében a kockázat kétszer akkora, hiszen nagyobb valószínűséggel szenvednek kudarcot.

A külföldi terjeszkedés nem csupán új lehetőségeket kínál, hanem számos kockázatot is magában hordoz. A pekingi vezetés aggályai között szerepel, hogy a külföldi beruházások technológiai szivárgást, a munkaerőpiac zsugorodását és az ipari kapacitások leépülését idézhetik elő. Ennek következtében várhatóan szigorúbb ellenőrzések lépnek életbe a stratégiai ágazatok külföldi invesztíciói felett - tájékoztat a Portfolio.

Related posts