A magyar lakosság egyharmada az utolsó pillanatban végzi el a vásárlásait.


A felnőttek harmada az utolsó hetekre, napokra hagyja az ajándékok vásárlását, és a háztartások majdnem egyharmadában a nőkre hárulnak az ünnepi teendők - többek között ez is kiderül a CIB Bank kérésére végzett friss, reprezentatív felmérésből, amelyben arra voltak kíváncsiak, mennyire tervezetten, szervezetten készülnek a háztartások a karácsonyra.

A karácsony előtti időszak varázslatos, ám sokszor feszített tempójú is: az öröm és a készülődés mellett sokan tapasztalhatják, hogy a teendők tolonganak, mintha egy viharos tenger hullámai csapnának le rájuk. A CIB Bank karácsonyi felmérése éppen ezt az izgalmas, de néha stresszes időszakot vette górcső alá, hogy feltérképezze, mennyire tudatosan készül a lakosság az év legnagyobb családi ünnepére.

Az ünnepi időszak közeledtével sokak számára az ajándékok beszerzése válik az egyik legjelentősebb stresszforrássá. A felmérések alapján azonban meglepő tendencia rajzolódik ki: az ajándékozók csupán kevesebb mint ötöde él a lehetőségekkel, hogy az év során fokozatosan, időben beszerezze a meglepetéseket. A többség, közel 46 százalék, inkább az október-novemberi időszakra időzíti a vásárlásokat, míg bő egyharmaduk (35 százalék) az utolsó pillanatokra hagyja az ajándékok beszerzését, ami gyakran csak fokozza a stresszt.

A felnőtt lakosság csupán egyharmada, pontosan 36 százaléka készít költségvetést a karácsonyi kiadásokra. Közülük mindössze 11 százalék az, aki valóban ragaszkodik is a megtervezett kerethez; a többiek gyakran túllépik a határokat, vagy nem követik pontosan az eredeti terveiket. Érdekes módon a nők hajlamosabbak karácsonyi költségvetést készíteni, míg a fiatalok körében kiemelkedő arányban találkozunk olyanokkal, akik szigorú pénzügyi tervvel vágnak neki az ünnepeknek (14 százalék), és ezt be is tartják. Ezzel szemben az idősebbek gyakran csak vázlatosan terveznek, vagy lazábban kezelik az előre megfogalmazott elképzeléseiket.

Related posts