ÖBB: Új generációs Railjet vonatok érkeznek a növekvő távolsági forgalom igényeinek kielégítésére.


Az ÖBB 2030-ig az eredetileg tervezettnél több új generációs Railjetet vásárol. Ennek hátterében az elmúlt évek utasforgalmának erőteljes növekedése áll. 2023-ban és 2024-ben is utasrekordot értek el. A legutóbbi évben 511 millió ember utazott az ÖBB-vel.

A teljes kilenc kocsis szerelvény a Velim tesztpályán 2024-ben (kép forrása: www.zelpage.cz)

"Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója kifejtette, hogy az elkövetkező évek során jelentős növekedésre számítanak a nemzetközi távolsági közlekedés terén, különösen a szomszédos országokba irányuló járatok esetében. Ennek érdekében a Railjet flottánkat tovább fejlesztjük, így 2030-ig a meglévő 27 jármű helyett 40 új generációs Railjet vonat áll majd rendelkezésünkre."

2030-ig az ÖBB a kezdetben tervezett 27 vonat helyett összesen 40 új generációs Railjetet állít üzembe. Ebből 12 darab 9 részes, míg 28 darab 7 részes konfigurációval bővíti flottáját.

A Nightjet flotta bővítése most új szakaszba lép, igaz, nem éppen drámai mértékben. Az eredeti elképzelések szerint 33 vonat érkezett volna, de a tervek szerint 2026 közepéig csupán 24 új szerelvény fog megérkezni. Ennek tükrében a Siemens Mobility-vel kötött szerződést is át kellett alakítani.

Az új Railjet a Bécsi főpályaudvaron várja utasait, hogy elinduljanak kalandos utazásaikra. (Kép forrása: www.unsereoebb.at)

Az ÖBB továbbra is megőrzi vezető pozícióját az európai éjszakai vonatok piacán. A partnervasutakkal együttműködve folyamatosan törekednek az európai éjszakai vonathálózat vonzerejének és minőségének fokozására. A Nightjet flotta, amely 24 új generációs Nightjet kocsiból és a már meglévő egységekből áll, lehetőséget biztosít az ÖBB számára, hogy a jövőben még több háló- és fekvőhelyet kínáljon az utasoknak, mint korábban bármikor.

Az új, hét részes Railjet vonatok kényelme, felszereltsége és dizájnja lényegében változatlan marad. A vonatok hosszának módosításának köszönhetően ezek mostantól Ausztrián belül és Németország irányába is képesek kettesével csatolt formában közlekedni. A tervek szerint az összes szerelvény átadása 2030-ig várható.

A Railjet szerelvények különlegessége abban rejlik, hogy egy mozdonyból, mely általában az ÖBB 1016 vagy 1116 sorozatba tartozik, hat betétkocsiból, valamint egy vezérlőkocsiból állnak. Érdekesség, hogy a vezérlőkocsi vezetőállása teljes mértékben megegyezik a népszerű "Taurus" mozdonyok vezetőállásával. Ha szükség adódik, akár két Railjet is összekapcsolható, így egyetlen vezetőállásból irányíthatók. Ezek a modern vonatok lenyűgöző sebességre képesek, elérve akár a 230 km/h-t is.

Az új Railjet szerelvények már nyolc betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból épülnek fel, ami lehetővé teszi a járatokon az utasok számára több férőhely biztosítását. Két szerelvény összekapcsolása azonban nem igazán lehetséges, mivel ez túlságosan hosszú vonatot eredményezne. A frissített biztonsági előírásoknak megfelelően a vezérlőkocsi vezetőállása az új "Vectron" típusú vezetőállásra váltott. Ezen kívül fontos újítás az alacsonypadlós kocsik bevezetése is, amely megkönnyíti az utasok beszállását. Érdekes, hogy ezek a szerelvények rokonságban állnak az ÖBB Nightjet vonataival, hiszen sok alkatrészük azonos. Maximális sebességük elérheti a 230 km/h-t is.

Az olasz biztonsági előírások szigorúsága miatt a hagyományos Railjet vonatok üzemeltetése Olaszországban sokáig problémákba ütközött. Azonban az új Railjet modellek már figyelembe veszik az olasz normákat, és üzembe állításuk a München-Innsbruck-Bolzano/Verona vonalon történt, ahol a jelenleg közlekedő hagyományos ÖBB EuroCity vonatokat váltották fel. Az olaszországi üzemeltetés sajátosságai miatt elengedhetetlen, hogy a vonatok olyan mozdonyokkal legyenek vontatva, amelyek kompatibilisek az olasz egyenáramú rendszerrel; jelenleg az ÖBB 1216 és az ÖBB 1293 sorozatok felelnek meg ennek a követelménynek.

Az ÖBB 2018-ban összesen 8 darab kilenckocsis vonatot rendelt, majd 2023 decemberében további 19 ilyen járművet vásárolt. A legutolsó szerelvény várhatóan 2028 közepén kezdheti meg a szolgálatot.

Az ÖBB legújabb bejelentése alapján a rendelését most további 13 szerelvénnyel bővítette, így 2030-ra a terveik szerint már 40 db második generációs Railjet fogja gazdagítani a jelenlegi 60 db-os flottát. Ezen kívül érkezik még 41 db emeletes Stadler KISS hatrészes motorvonat is, ami azt jelenti, hogy az évtized végére összesen 141 Railjet szerelvénnyel bővül az ÖBB járműparkja!

Az éjszakai utazások élményét szolgáló Nightjet ingavonatok száma összesen 60 darabra nő.

Related posts