Burgonya a középpontban - globális perspektívájú jövőformálás

Második alkalommal ünnepelték meg hazánkban a burgonya világnapját, amelyet az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete tavaly nyilvánított hivatalos nemzetközi nappá. Az eseményhez kapcsolódva az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács (OBTT) ismét megrendezte "Mindent a burgonyáról" című konferenciáját, ahol a hazai termelők, feldolgozók, kutatók és döntéshozók közösen értékelték a szektor helyzetét és jövőjét.
Idén is a Hungexpo falai között zajlott a rendezvény, ahol az esemény célja továbbra is változatlan maradt: erősíteni a szektor szereplői közötti párbeszédet, elősegíteni a tudásalapú fejlődést, és hangsúlyozni a burgonya sokféle felhasználási lehetőségét a táplálkozásban és a mezőgazdaságban.
A megnyitón Kecskés Gábor, az OBTT elnöke hangsúlyozta: a szövetség célja, hogy összehozza azokat a termelőket, akik elkötelezettek a hatékony, piacképes és fenntartható burgonyatermesztés mellett. A burgonya a világ harmadik leggyakrabban fogyasztott növénye, de a hazai éves fogyasztás az elmúlt évtizedekben 50-60 kilogrammról 30 kilogrammra csökkent. A magyar termesztés volumenét és minőségét a klímaváltozás, az importnyomás és a fogyasztói szokások változása egyaránt kihívás elé állítja.
A konferencián elhangzott információk szerint 2024-re az Európai Unió területén az ipari célú burgonya termesztési területe 4-6%-kal bővült, ugyanakkor a friss fogyasztásra szánt burgonya részesedése csökkenő tendenciát mutat. Magyarországon évente körülbelül 6-10 ezer hektáron termelnek 170-270 ezer tonna burgonyát, azonban a hazai fogyasztás 28%-át még mindig importból kell fedeznünk.
Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a közelmúltban tartott előadásában hangsúlyozta, hogy a Közös Agrárpolitika (KAP) keretein belül 2021-2022 során több mint 1200 milliárd forintnyi támogatás került elosztásra a mezőgazdasági és élelmiszeripari szereplők között. Az államtitkár rámutatott, hogy a támogatások kulcsfontosságú szerepet játszanak az ágazatban rejlő lehetőségek kiaknázásában és a termelők versenyképességének növelésében.
Hollósi Dávid, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának vezetője, figyelemfelkeltő megállapítást tett: Európa burgonyatermelése az elmúlt hat évtizedben drámaian, a felére csökkent, míg Ázsiában a termelés hatszorosára nőtt. Bár Magyarország a globális piacon nem bír kiemelkedő pozícióval, a hazai termelési környezet kedvező, a valódi kihívást azonban az jelenti, hogy tudatosan részt vegyünk az értékláncban, és értéknövelt termékeket állítsunk elő.
Hunvald Zsuzsanna, a YouGov kutatócég tanácsadója a friss felmérések eredményeit ismertette. Az adatok szerint a burgonya forgalmi részesedése a zöldségpiacon 16%, mennyiségi részesedése pedig 33%. A fogyasztók egy része még mindig tévhitekkel viszonyul a termékhez - például hizlalónak tartják, vagy kevésbé trendinek.
A konferencián bemutatásra került az az országos reprezentatív kutatás, amely a burgonyafogyasztási szokások és az ezekhez kapcsolódó ismeretek változásait vizsgálta. Az Inspira Research Kft. vezető elemzője szerint "2022-höz képest hét százalékkal nőtt azok aránya, akik nemcsak a burgonyafajták alapvető típusait tudják megkülönböztetni, hanem azok konkrét felhasználási sajátosságaival is tisztában vannak". A magyar fogyasztók többsége ugyanakkor továbbra is elsősorban a főzni- és sütnivaló burgonyát ismeri. A salátaburgonya kategóriája kevéssé ismert - ami rámutat arra, hogy a fogyasztói edukáció továbbra is fontos feladat az ágazati szereplők számára.
A konferencián online részt vett az Európai Burgonyakereskedelmi Szövetség (Europatat), amely bemutatta nemzetközi tevékenységeit. A szövetség fő feladata, hogy egységesen képviselje a vetőburgonya-kereskedők és -feldolgozók érdekeit az Európai Unió döntéshozó testületei előtt. Kiemelt céljaik között szerepel a vetőburgonya export feltételeinek javítása, a növényvédő szerek alkalmazásának szabályozására vonatkozó irányelvek kidolgozása, valamint a fenntartható burgonyatermesztés előmozdításának kommunikációs stratégiájának erősítése.
A nemzetközi "Potatoes. Prepare to be surprised" kampány célja, hogy a burgonya megkerülhetetlen szerepét hangsúlyozza a mai táplálkozásban. A program során 365 különböző recept és számos digitális tartalom áll a közönség rendelkezésére, különös hangsúlyt fektetve a fiatalok oktatására és inspirálására. E kezdeményezés révén a burgonya nem csupán egy alapvető élelmiszer, hanem egy izgalmas és sokoldalú hozzávaló is, amely új ízélményeket kínálhat a konyhákban.
A program végén, második alkalommal került átadásra a "Burgonyáért" vándordíj, amely a hazai burgonyatermesztés és innováció kiválóságait méltatja. Az idei díjazott Wendler István, aki harmincöt éven át végezte a vetőgumók értékesítését és a termelők támogatását, ezzel értékes hozzájárulást nyújtva a szektor fejlődéséhez. Munkájának elismeréseként kapta meg ezt a rangos szakmai kitüntetést.