Júliustól hatalmas szigorral lép életbe a NAV új intézkedése, és komoly következmények várnak arra, aki nem figyel. A figyelmetlenség súlyos anyagi terheket róhat az érintettekre – figyelmeztet a Pénzcentrum.

2025. július 1-jétől a NAV online adatszolgáltatási rendszere jóval szigorúbb lesz: több eddig csak figyelmeztetést eredményező adatszolgáltatási probléma mostantól hibának minősül - a hibás számlákat pedig visszautasítja az adóhatóság. A Niveus szerint most minden vállalkozásnak érdemes felülvizsgálnia a számlázási folyamatait, különösen azoknak, akiknél automatizált adatküldés működik.
Az adóhatóság júliustól életbe lépő intézkedései drámaian megváltoztathatják a vállalkozások mindennapi működését. A NAV 21 figyelmeztető kódot ("WARNING") fog hibának ("ERROR") minősíteni, ami azt jelenti, hogy ezek a hibák a jövőben automatikusan érvénytelenítik az adott számla adatszolgáltatását. A leggyakoribb gondok az áfakódok helytelen megadásából, a vevők adószámainak pontatlanságából, valamint a módosító számlák hibás hivatkozásaiból erednek. Még egy kisebb méretű cég is könnyedén összegyűjthet havonta több tucat ilyen problémát, így érdemes alaposan felkészülni az új szabályozásra.
"Az érintett vállalkozások jelentős része nem is tud róla, hogy hibás adatszolgáltatás fut náluk automatikusan a háttérben. Július után azonban ők is kénytelenek lesznek ezekkel foglalkozni, ugyanis ezek a problémák már nemcsak figyelmeztetések lesznek - hanem olyan hibák, amelyek miatt a NAV nem fogadja be a számlaadatszolgáltatást, ami áfabevallási eltéréseket és akár adóhatósági ellenőrzést is eredményezhet" - mondta Antretter Erzsébet, a Niveus adótanácsadási üzletágának vezetője.
A NAV rendszeréből visszautasított számlák nem kerülnek feltüntetésre a vevő M-lapján, ami jelentős gondot okozhat a bevallások összehangolásakor. Továbbá, 2025-től az adóhatóság egy új, ún. adategyeztetési eljárást vezet be, amely célja az online számlaadatok és az áfabevallások közötti eltérések automatikus azonosítása.
"Sok vállalat továbbra is abban a tévhitben él, hogy a számlázóprogram automatikus NAV-kapcsolata elegendő garancia a hibátlan működéshez. Ezzel szemben a valóság az, hogy egy téves adószám, egy nem megfelelően kiválasztott áfakód, vagy akár egy elfeledett hivatkozás is könnyedén megakadályozhatja az adatszolgáltatás sikerességét" - hangsúlyozta a Niveus szakértője.
A Niveus szakértői hangsúlyozzák, hogy a legelső és leglényegesebb lépés a jelenlegi folyamatok alapos auditálása. Fontos megérteni, hogy milyen adatok jutnak el a számlázóból a NAV-hoz, milyen szabályok mentén történik az automatikus adatküldés, és szükség van-e emberi ellenőrzésre ezen a ponton. Továbbá, javasolják új típusú szoftveres validációk, tesztelések és oktatások bevezetését is, különösen olyan helyzetekben, ahol több vállalat, telephely vagy rendszer érintett egyidejűleg.
A NAV júliusi módosítása csupán az első lépcsőfok: a hivatal már többször is hangsúlyozta, hogy az online számlaadatszolgáltatás válik az ellenőrzések új fundamentumává, ahol a mesterséges intelligencia szerepe egyre hangsúlyosabbá válik. Ennek következtében az automatizálás már nem elegendő önmagában – a digitális megfelelőség biztosításához folyamatos felügyelet és szakértői támogatás is elengedhetetlen.