Elnökjelöltek lájkharca: Ki emelkedik ki a többiek közül és válik a következő elnökké?


Az ország légkörében tapintható a feszültség, hiszen mindenki izgatottan várja: ki fogja megszerezni a legfőbb politikai pozíciót? A lakosság zöme felfokozott érzelmi állapotban, pattanásig feszülő idegekkel készül a vasárnapi elnökválasztás eredményére. A 2024. novemberi választás tapasztalatait figyelembe véve, ebben a kampányban elindítottunk egy különleges lájkversenyt az elnökjelöltek számára, amelynek keretében alaposan elemezzük a Facebook-oldalaik teljesítményét.

A szakadék szinte áthidalhatatlannak tűnik a jelen pillanatban: ha az egyik jelölt győz, az ország egyik fele mély letargiába süllyed, míg a másik jelölt diadala esetén a másik tábor búskomorsága válik dominálóvá. A közbeszéd végletekig szélsőségessé és szokatlanul hangossá vált, szinte feszültséggel teli légkört teremtve. Ebben a zűrzavaros közhangulatban érdemes megvizsgálni, vajon a lájkok és online aktivitások alapján előrejelezhetjük-e a jövőt, és hogy a jelöltek digitális jelenléte mennyire megbízható indikátora a választási eredményeknek.

Az első fordulót megelőző kampány négy hete alatt hétről hétre megvizsgáltuk az előző heti Facebook-adatokat, amelyekből egy George Simion győzelem rajzolódott ki. Simion ugyan jelentősen kevesebbet posztolt a kampány egy hónapja alatt, mint a többi jelölt, sőt, mint amennyit a 2024. novemberi választás alkalmával, de átlagosan az ő bejegyzései érték el a legtöbb interakciót, messze többet, mint a többi jelölt tartalmai. Ennek ellenére az utolsó részben, az első fordulót megelőző napon a videós statisztikák alapján egy szokatlan forgatókönyvet mutattunk be, amely szerint annak a lehetőségét sem zártuk ki, hogy Simion nem jut be a második fordulóba, de ha be is jut, nem feltétlenül elsőként és nem olyan nagy aránnyal. Benéztük, mint a novemberi választást a közvéleménykutatók. De a predikciós algoritmusok sem teljesítettek túl jól a Facebook-adatokon trenírozva.

A gondolataink kiindulópontja az volt, hogy a választási eredmények szempontjából a videók nézettsége kulcsfontosságú tényezőnek bizonyul. Novemberben a TikTok-videók népszerűsége vált a megdöbbentő eredmények egyik fő okává. Beláttuk, hogy bár a lájkok és azok aránya fontosak, a nézettség sokkal inkább meghatározó tényező. Az első fordulót megelőzően Victor Ponta körülbelül 300 millió videómegtekintéssel büszkélkedhetett, míg Nicușor Dan 150 millióval, Antonescu 100 millióval, George Simion pedig csupán 27,7 millióval zárta a versenyt. Ebből arra következtettünk, hogy a közvéleménykutatások alulbecsülik Pontát, és a sok videómegtekintés miatt nála megjelenhetett egy Georgescu-hatás, ami egy váratlan eredményt hozhat. A valóság azonban másképp alakult: nem Pontát, hanem Simiont mérték alul a közvéleménykutatók, hiszen az átlagos 31,63%-os előrejelzések helyett az első fordulóban körülbelül 41%-ot ért el.

A novemberi és a május 4-i államelnök-választás esetében az elnökjelöltek Facebook-oldalainak adatai önmagukban nem voltak pontos előrejelzői a választási eredménynek! Nem volt egy olyan egyszerűen kiszámítható paraméter, ami pontosan jelezte volna előre nemhogy a választási eredményt - hogy ki hány százalékot hány szavazattal ér el -, de még a sorrendet sem. Többféle rangsort is figyelembe vettünk, de egy sem volt olyan, ami a novemberi és a májusi választást is pontosan tudta volna előrejelezni.

A bejegyzések száma a tematizálás szempontjából kulcsfontosságú, hiszen minél több tartalmat oszt meg egy jelölt, annál nagyobb eséllyel juthat el az üzenete a közönséghez. Novemberben például Ana Birchallnak 153 bejegyzéssel kellett volna diadalmaskodnia a választásokon, ám végül a tizedik helyen zárta a versenyt. Ezzel szemben Călin Georgescu, aki a kilencedik helyen állt a bejegyzések számát illetően, végül mégis az első helyen végzett. A legutóbbi választás során pedig a logika alapján Victor Pontának kellett volna nyernie 178 bejegyzéssel, míg Simionnak a legutolsó helyen kellett volna végeznie 39 posztjával, de a valóság egészen más eredményt hozott.

A bejegyzésekre érkező interakciók száma fontos mérőszám lehet, hiszen ez a közösség véleményének kifejeződése. Ha novemberi adatokra alapozunk, akkor Simion és Ciolacu kerültek volna a második fordulóba, miközben a végső befutók, Lasconi és Georgescu a harmadik és negyedik helyet érték el az interakciók összesítése alapján (lájkok, kommentek, megosztások együttesen). E logika mentén Simion most Pontával mérkőzne, míg Dan a negyedik helyen állt volna a kampányidőszak során, amely megelőzte az első fordulót.

Nézzük meg közelebbről a bejegyzések által generált átlagos interakciókat, hiszen ez egy ígéretes mutató lehet. Azért érdemes erre fókuszálni, mert egy jelölt posztjai jellemzően egyazon célközönséget céloznak meg, így az interakciók is hasonló mintázatot mutathatnak be. Külön érdekes, hogy a legfrissebb adatok szerint a két éllovas, Simion és Dan, sorrendje világosan kirajzolódik. Ugyanakkor Ponta és Antonescu esetében nem minden olyan egyértelmű, de Lasconi már biztosan a "helyén" van, ugyanis az ötödik pozíciót foglalja el. Bár könnyen azt hihetnénk, hogy ezzel a mutatóval megtaláltuk a választási eredmények megjóslásának kulcsát, ez csak a májusi első fordulóra lenne igaz. Novemberre viszont a mutatók más sorrendet festettek volna: Simion, Georgescu, Ciolacu, Ludovic Orban, majd Lasconi. Ez a rangsor viszonylag jól előre jelezte Georgescu növekvő népszerűségét, de nem tudta megmagyarázni Simion negyedik választási helyét, miközben a rangsorban első helyet foglal el. Ugyanez a helyzet Lasconival is, aki a második lett a választásokon, de a mutató szerint csak az ötödik helyen állt.

Mivel az eddigiek alapján még mindig ez korrelált a legjobban a választási eredményekkel, ezért további vizsgálatnak vetettük alá a második fordulót megelőző közel két hét adatait. Ha megnézzük az első ábrát, akkor abból látszik, hogy ezt a versenyt Simion jelentős fölénnyel nyerné. Megvizsgáltuk a május 4-15. közötti időszak adatait is, amiből még mindig Simion-győzelem körvonalazódik, de már nem olyan jelentős a különbség, mint az imént említett első ábrán (vö. a következő ábrával). Ha figyelembe vesszük a növekedés mértékét is, akkor váratlan fordulat következik be. Az első forduló előtti kampányban Simion egy bejegyzésével átlagosan 45-46 ezer interakciót tudott kiváltani, míg Nicușor Dan 9,6 ezer interakciót kapott csak. Ehhez képest az utolsó két hétben ezt Simion megduplázta, közel 92 ezerre növelve a bejegyzései átlagos interakciószámát. Dan viszont szinte megnégyszerezte az átlagos interakciószámát, mintegy 38 ezerre növelve azt.

Related posts