Természetesen, itt van egy egyedibb megfogalmazás a témáról: **A közel-keleti konfliktus hatásai a magyar gazdákra: 8 fontos szempont** 1. **Piaci instabilitás**: A közel-keleti feszültségek következtében a mezőgazdasági termékek piacai változékonyabbá

Rövidesen jelentős energiaár-növekedés érintheti az európai mezőgazdasági szektort a közel-keleti feszültségek következtében.
A növekvő energia- és szállítási költségek, különösen az üzemanyagárak ingadozása, közvetlen hatással vannak a gazdálkodókra. A termelési kiadások folyamatos emelkedése mellett a termények ára nem mindig igazodik ehhez a változáshoz. Ez a helyzet különösen súlyosan érinti a kis- és közepes méretű gazdaságokat, amelyek nehezen tudják megemészteni a megnövekedett költségeket, így komoly kihívásokkal néznek szembe a fenntarthatóság terén.
Az energiaárak emelkedése komoly hatással bír a mezőgazdasági szektorra, mind közvetlen, mind közvetett módon. Néhány kulcsfontosságú terület, ahol ez a hatás megfigyelhető: 1. **Üzemanyag-költségek emelkedése**: A mezőgazdasági gépek, mint például traktorok, kombájnok és permetezők üzemeltetése jelentős mennyiségű dízelt igényel. Ahogy az üzemanyag ára növekszik, úgy a szántóföldi munkálatok, a betakarítás és a szállítás költségei is drámai módon emelkednek, ami a gazdák profitját erőteljesen csökkenti. 2. **Műtrágya- és növényvédőszer-költségek**: A műtrágyák gyártása energiaigényes folyamat, ezért a műtrágya árai is emelkednek. Az energiaárak növekedése a vegyipar számára is kihívásokat jelent, ami a növényvédő szerek drágulásához vezet, tovább növelve a gazdák kiadásait. 3. **Öntözési költségek**: Az öntözőrendszerek működtetése során szükséges elektromos áram vagy üzemanyag költségei szintén emelkednek. Ez különösen az aszályos területeken jelent komoly anyagi terhet a gazdák számára, akiknek a vízellátás biztosítása érdekében többletkiadásokkal kell számolniuk. 4. **Áruk szállítása és logisztika**: A megemelkedett szállítási költségek miatt a termények piacra juttatása is drágul. Ezen kívül az inputanyagok, mint például a vetőmagok és takarmányok beszerzése is jelentősen költségesebbé válik, ami tovább nehezíti a gazdák helyzetét. Ezek a változások együttvéve komoly kihívások elé állítják a mezőgazdasági termelőket, és hosszú távon hatással lehetnek a termelési rendszerek fenntarthatóságára is.
Fotó: Shutterstock
**5. Tárolási és hűtési költségek** A mezőgazdasági termékek, valamint az állati eredetű termékek hűtése és tárolása jelentős elektromos energia-felhasználást igényel. A megnövekedett energiaárak nemcsak a termelési költségeket növelik, hanem az egész élelmiszerlánc működésére kihatnak. **6. Üvegházi termesztés** A fűtés, világítás és szellőztetés költségeinek emelkedése különösen nagy terhet ró a zöldség- és virágkertészetekre. Ezen költségek növekedése kedvezőtlenül befolyásolja a termelési folyamatokat és a végtermék árát. **7. Feldolgozóipari háttér** A mezőgazdasági termékek feldolgozását végző üzemek energiaigénye folyamatosan nő. Az emelkedő költségek könnyen átháríthatók a gazdákra, ami alacsonyabb felvásárlási árakat eredményezhet számukra. **8. Versenyképesség és jövedelmezőség** A folyamatosan növekvő költségek jelentős mértékben csökkenthetik a gazdálkodás nyereségességét, különösen a kisebb termelők esetében, akik így még kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek.
Az energiaköltségek emelkedése rövid és hosszú távon egyaránt komoly kihívások elé állíthatja a gazdálkodókat, veszélyeztetve ezzel nemcsak a versenyképességüket, hanem a mezőgazdasági élelmiszerellátás megbízhatóságát is.
A Brent nyersolaj ára jelentősen emelkedett, elérve a 77,62 dollárt hordónként, míg az amerikai WTI nyersolaj ára 73,71 dollárra nőtt. Ez az emelkedés főként a közel-keleti konfliktus eszkalációjának és az iráni olajlétesítmények elleni esetleges támadások miatti aggodalmaknak köszönhető.
A szállítási költségek drámaian megemelkedtek, mivel az Ázsia és Európa közötti hajózási útvonalak jelentős átalakuláson mentek keresztül a Vörös-tenger és a Szuezi-csatorna körüli biztonsági kockázatok következtében. A teherhajók most Afrikát déli irányból kerülik meg, ami egyharmadával hosszabb utat jelent, és ennek következményeként a szállítási díjak több mint háromszorosára emelkedtek.
És ez még csak a kezdet.
Indexkép: Shutterstock