Egyes online kereskedők olyan trükkös módszerekkel csábítják el a vásárlókat, hogy az Európai Unió kénytelen volt beavatkozni a helyzet rendezése érdekében.


Ne hagyd ki az év legkiemelkedőbb kiskereskedelmi eseményét! Ez a találkozó remek alkalmat nyújt arra, hogy tapasztalatokat cserélj, és közösen átbeszéljük a kiskereskedelmi szektor legnagyobb kihívásait! Csatlakozz hozzánk, és légy része a változásnak!

Az Európai Bizottság irányításával 25 uniós tagállam, továbbá Izland és Norvégia fogyasztóvédelmi hatóságai közösen indítottak egy széleskörű ellenőrzési programot, amely a használt termékeket, mint például ruházati cikkeket, elektronikai eszközöket és játékokat forgalmazó online kereskedőkre összpontosít.

A vizsgálat során feltárt legfőbb hiányosságok között szerepel, hogy

A kereskedők körében megfigyelhető, hogy a válaszadók 40%-a nem nyújtott világos tájékoztatást a vásárlóknak a 14 napos, indoklás nélküli elállási jogukról.

A vizsgálat során kiderült, hogy a válaszadók 45%-a nem nyújtott elegendő tájékoztatást a hibás vagy a hirdetettől eltérő termékek visszaküldésének lehetőségeiről. Ezen kívül 57%-uk megszegte a használt termékekre vonatkozó kötelező jótállási időt, amely egy év.

A környezetvédelmi állításokat megfogalmazó kereskedők körében 34 százalék esetében problémák merültek fel: a válaszadók 20 százaléka nem tudta megfelelően alátámasztani az állításait, míg 28 százalékuk esetében egyértelműen hamis vagy félrevezető információk kerültek napvilágra. Emellett az ellenőrzött kereskedők 5 százalékánál hiányoztak az alapvető azonosító adatok, és 2 százalékuk nem tüntette fel a teljes vételárat.

A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok a következő lépésben meghozzák a szükséges döntéseiket.

A 185 problémás kereskedő ügyében saját eljárási kereteik mentén járnak el, hogy biztosítsák a szabályok maradéktalan betartását.

Az ellenőrzés széles spektrumot ölelt fel, beleértve a ruházati termékeket, elektronikai berendezéseket, játékokat, háztartási készülékeket, bútorokat, autókat és sporteszközöket, amelyek online kereskedelme során vizsgálódtak. Az Európai Bizottság a vizsgálat eredményei alapján hangsúlyozta, hogy a zöld átállást támogató új irányelv bevezetésével a jövőben szigorúbb szabályok lépnek életbe a termékek tartósságával és javíthatóságával kapcsolatos információk, valamint a környezetvédelmi állítások használatára vonatkozóan.

Az ügyben megszólalt a GVH is, amely szerint 12 hazai vállalkozás gyakorlatait vizsgálták meg.

Az esetek negyedében észlelték, hogy a honlapon nem volt elérhető a 14 napos elállási jogra vonatkozó tájékoztatás.

A weboldalak 16%-án a jogszabályban előírt minimum egyéves határidőnél rövidebb időszakot jelöltek meg, amelyen belül a vásárlók a termék (vásárláskor ismeretlen) hibái miatt szavatossági igényt érvényesíthetnek.

A vállalkozások szempontjából világosan kirajzolódik a termékek használt jellegének kommunikációja, ugyanakkor az esetek körülbelül egyharmadában nem nyújtottak kellően világos tájékoztatást a termékek "használtsági" állapotáról. Ezen kívül, a cégek egyharmada hivatkozott arra, hogy a használt termékek beszerzése "környezettudatos", "fenntartható" vagy "zöld" megoldás, ám ezek az állítások nem kaptak megfelelő bizonyítékot.

Related posts