Hamarosan elérkezik az idő, amikor a repülő autók a mindennapjaink részévé válnak. De vajon érdemes lesz-e belevágni ebbe az új kalandba?

A repülő autók régóta foglalkoztatják az emberiség fantáziáját. A sci-fikben már évtizedek óta szerepelnek, de a valós életben a közelmúltig váratott magára a megjelenésük. Az elmúlt években azonban felpörögtek az események ezen a területen is. Az elektromos autók egyre nagyobb tért hódítanak, igaz, jelenleg csak a földön. Ugyanakkor több ígéretes vállalat is foglalkozik az úgynevezett eVTOL (electric vertical take-off and landing), azaz függőleges fel- és leszállásra képes elektromos járművek fejlesztésével.
A hosszú távú célkitűzés a légiközlekedés forradalmasítása, amely új dimenziókat nyithat meg a közlekedési lehetőségekben. Jelenleg azonban a technológiai kihívások miatt elsődlegesen a városi és regionális közlekedés terén várható jelentős előrelépés. Az elektromos meghajtású repülőgépek hosszabb távú üzemeltetéséhez ugyanis a jelenleginél sokkal nagyobb teljesítményű akkumulátorok kifejlesztésére van szükség, hogy a távolságokat hatékonyan áthidalhassuk.
Az elektromos repülőgépek között találunk olyan modelleket, amelyeket távirányítással vagy pilótával lehet irányítani, ám léteznek olyan önvezető járművek is, amelyek működése szinte teljesen független az emberi beavatkozástól. Ezeknél csupán minimális emberi segítségre van szükség, így a technológia lehetőséget ad arra, hogy a repülés élménye még inkább automatizáltá váljon.
A vezérlés módján túl a felhasználás célja szerint is különböző elképzelések mentén fejlesztik az egyes vállaltok az elektromos repülő járműveiket. Az úgynevezett légitaxik többsége a pilótán kívül csak négy utasnak biztosítana helyet, tehát ezek a jelenlegi taxiknak jelenthetnek konkurenciát idővel. A légibuszok ennek a többszörösét, legfeljebb néhány tucat utast szállíthatnak majd, így ezek a városi tömegközlekedés és a repülőtéri transzferek alternatívái lehetnek idővel.
A polgári felhasználás mellett katonai célokat is szolgálhatnak az eVTOL-ok, melyek a kisebb drónokhoz hasonlóan az elektromos meghajtás miatt sokkal halkabbak, így nehezebben észrevehetőek a hagyományos meghajtású járművekhez képest. Emellett nincs szükség felszállópályára, szinte bármilyen sík felület alkalmas lehet a fel-és leszállásra, ami a bevetésüket egyszerűbbé teszi. Nemrég Donald Trump elnöki rendeletbe foglalta az elektromos légi járművek fejlesztésének ösztönzését annak érdekében, hogy csökkentse az Egyesült Államok függőségét a külföldi, például kínai gyártóktól. Ez komoly lehetőséget jelent a szektor amerikai vállalatai számára.
Az elemzők jelentős fejlődést várnak az eVTOL (elektromos felszállású és leszállású járművek) szektorban. A becslések szerint 2030-ra a piac értéke elérheti a 20-30 milliárd dollárt, míg 2040-re akár ezer milliárd dollárra is felnőhet a jelenlegi 1-2 milliárdról.
Archer Aviation: Amerikai startup, a függőleges fel- és leszállásra képes elektromos járművek (eVTOL) fejlesztésével foglalkozik.
A Stellantis csoport az egyik legfontosabb befektetője a vállalatnak, amely az elmúlt évek során összesen 300 millió dollárral segítette elő annak fejlődését. Tavaly egy új megállapodást kötöttek, amely keretében a Stellantis körülbelül 400 millió dollárt kíván befektetni az Archer új üzemének működtetésébe, amely évente 650 jármű gyártására lesz képes, egészen 2030-ig. E befektetésért cserébe a Stellantis jogot szerez az Archer részvényeire.
A vállalat emellett együttműködik a United Airlines-szal, céljuk a robotaxi szolgáltatás indítása az amerikai nagyvárosokban, ami a repülőtéri transzfert rövidítené le jelentősen.
Jelenleg az Archer Aviation a járművek tesztelési fázisánál jár, ami miatt veszteségesen működik, és az idei évre mindössze 12 millió dolláros bevételt valószínűsítenek. Ugyanakkor a következő években dinamikus növekedésre számítanak. Az elemzők előrejelzése szerint 2029-re az árbevétel elérheti az 1,2 milliárd dollárt, és ekkorra a vállalat első ízben válhat nyereségessé.
Jelenleg az Archer Aviation három országban tervezi járműveinek bevezetését az Egyesült Államokon kívül. Az Egyesült Arab Emírségekben az Abu Dhabi Aviation-nel, Etiópiában az Ethiopian Airlines-szal, míg Indonéziában a PT. IKN-nel alakított ki együttműködést.
Továbbá az Archert nevezték ki a 2028-as Los Angeles-i olimpia hivatalos légitaxi-szolgáltatójának, ami komoly marketinglehetőségeket kínál.
Joby Aviation: Az eVTOL járművek fejlesztésére specializálódott cégek élharcosa, amely 7 milliárd dolláros piaci értékkel büszkélkedhet.
Az Archerhez hasonlóan a vállalat legfontosabb partnerei között megtalálható egy autógyártó és egy légitársaság is: a Toyota és a Delta Air Lines. Ezen kívül az Uberrel is együttműködnek, ami nem meglepő, hiszen az Uber a légitaxi szolgáltatás terén tevékenykedik.
A Joby a közeljövőben, 2026-ban megkezdi légitaxi szolgáltatásának működését az Egyesült Arab Emírségekben, köszönhetően a nemrégiben aláírt megállapodásának. Ez a lépés új dimenziókat nyithat meg a közlekedésben a régióban.
A fő konkurens, Archerhez hasonlóan, jelenleg alacsony bevétellel bír, és működése veszteséges. Az elemzők előrejelzései alapján a vállalat áttörése egy évvel később, 2030-ban várható, ekkorra már képes lehet profitot termelni.
Fontos hangsúlyozni, hogy a kutatás-fejlesztés időszakában a kiadások jelentősen megemelkednek, miközben a bevételek általában csekélyek. Ennek következtében ezek a vállalatok gyakran új részvényeket bocsátanak ki, hogy fedezni tudják költségeiket, ami a meglévő részvények értékének "hígulását" eredményezi. Az engedélyezési folyamatok könnyen elnyúlhatnak, és bármilyen kedvezőtlen hír a szabályozásokkal vagy a járművek működésével kapcsolatban komoly árfolyamcsökkenést idézhet elő. Így tehát, miközben ígéretes növekedési lehetőségek tárulnak fel, a kockázatok is jelentősek.
A kisebb cégek mellett a nagy repülőgépgyártókat sem hagyta hidegen az új technológia. A Boeing a Wisk Aero nevű leányvállalatán keresztül fejleszt pilóta nélkül üzemelő eVTOL repülőgépeket. A cég emellett egy teherszállító légi járművekkel is kísérletezik, melyek szintén önvezetőek és nagyobb teherbírásúak lesznek a tervek szerint.
Az Airbus is tett lépéseket az elektromos légitaxik fejlesztése irányába, de tavaly végül bejelentette, hogy egyelőre felfüggeszti ezt a projektet. A vállalat vezérigazgatója kiemelte, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológia és más alapvető technológiák még nem érik el a szükséges szintet ahhoz, hogy a légitaxi koncepció megvalósulhasson. (forrás: ERSTE)