Új vállalat lépett színre a MÁV pályafejlesztési projektjeinek irányításában - Világgazdaság

Az év első napjától önálló társaságként működő, de százszázalékos MÁV-tulajdonban maradó MÁV Pályaműködtetési Zrt. az idén 181 milliárd forint költségtérítés figyelembevételével fejleszthet, ez jövőre 199 milliárdra nő. Ám még számos vasúti projekthez hiányzik a kormányhatározat, illetve a forrás.
A MÁV Zrt. tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) határozata alapján 2025. január 1-jétől megvalósul a MÁV Zrt. kettéválása. Az újonnan kialakuló struktúrában a magyar állam a megmaradó vasúttársaság egyedüli tulajdonosa, míg a leválás során létrejövő MÁV Pályaműködtetési Zrt.-t a MÁV birtokolja. Az új társaság idei üzleti terve a költségvetés terhelhetőségének figyelembevételével készült el, amely összesen 180,8 milliárd forint költségtérítést tartalmaz. Az összegből az üzemeltetési költségtérítés 148 025 millió forintot, míg a felújítási költségtérítés 32 775 millió forintot tesz ki a nyilvános források szerint.
Nehéz örökséget visz tovább a fiatal társaság
A MÁV, mint a vasúti pályahálózat üzemeltetője, 2016 és 2025 között érvényes pályaműködtetési szerződéssel (PMSZ) működött. Most azonban ez a jogi keret egy új, önálló pályaműködtető társaságra szállt át, amely 2026-ban az idei évhez hasonló feltételek mellett tervezi folytatni tevékenységét. Az új vállalat idei költségvetése nem tartalmazza a 2025. január 8-án bejelentett 10 pontos akcióterv intézkedéseinek hatásait, mivel azok számszerűsítése csak később válik lehetővé. Például a GYSEV-nek történő vonalátadás következményeit is csak később tudják figyelembe venni az üzleti tervekben.
Most annyi látható, hogy a társaság idei költségtérítési igénye 148 milliárd, a jövő évi 164 milliárd forint lehet, míg a másik fő forrás, a felújítási költségigény 2025-ben 33 milliárd, 2026-ban pedig 35 milliárd forint lehet. Az idei számok a múlt évihez képest összességében 12 milliárdos csökkenést, a jövő éviek szintén a 2024-eshez képest 7 milliárd bővülést takarnak.
Folyamatban lévő jelentős változások a színfalak mögött.
Ahhoz, hogy mit és milyen munkaerővel végez majd el a társaság, tudni kell az ÉKM további intézkedéseiről is. Ezek a következők:
Az egyik fókusz a karbantartáson van
Az idén a múlt évi (becsült) összegnél nagyjából 8 milliárd forinttal többet, 71,6 milliárdot szán a társaság karbantartásra. A forrás mintegy kétharmadát (42,7 milliárdot) a pályák karbantartása vinné el, ezen belül magas a hegesztés és az aszfaltozás költsége. A másik nagy tétel a távközlési és erősáramú biztosítóberendezéseké (TEB, 26 milliárd), ez összefügg a GSM-R hálózat kialakításával, amivel korábban a kormány a MÁV-ot bízta meg. Ebből a keretből finanszírozza a társaság az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer fejlesztését is. Végül menne még pénz az ingatlanokra (3 milliárd).