Karácsony Gergely: A forgalomból kivont buszokat már 2021-ben selejtezni tudtuk volna, ha a kormány lehetőséget ad rá.

A múlt héten két nap alatt két autóbusz égett ki Budapesten, ami után a kormányhivatal és a BKV is soron kívüli vizsgálatot indított. A kormányhivatal eredményei csütörtökre megérkeztek, a BKV vizsgálatára azonban még várni kell. Addig is Karácsony Gergely főpolgármester és a BKV igyekezett tompítani a kormányhivatal lesújtó megállapításait.
A kormányhivatal összesen 9 buszt vont ki a forgalomból, ez a közösségi közlekedésben nem okoz fennakadást - írta Karácsony Gergely főpolgármester csütörtök délután a Facebook-oldalán. Karácsony hosszú posztjában arra reagált, hogy korábban a Kormányhivatal lesújtó állításokat tett a fővárosi buszok állapotáról.
Korábban már hírt adtunk arról, hogy Budapest Főváros Kormányhivatalának műszaki ellenőrei súlyos és aggasztó hiányosságokat fedeztek fel a BKV négy telephelyén végzett vizsgálatok során, ahol a napi közlekedésben részt vevő buszokat ellenőrizték.
A hatóság közleménye szerint az ellenőrzött autóbuszok
A véleményük alapján
A vizsgált járművek csupán 22 százaléka felelt meg a műszaki követelményeknek.
Karácsony erre a fejleményre válaszul megjegyezte, hogy mindössze 9 buszt érint a kérdéses probléma, és a kormányhivatal által feltárt hibák javítása már éjszaka elindult. Azóta néhány jármű már készen áll a forgalomra. A BKV által lapunkhoz eljuttatott tájékoztatás szerint a kormányhivatal összesen 40 buszt ellenőrzött, és ezek közül a hibásnak minősített járművek aránya valóban 9 darab, ami a teljes szám 40 százalékát jelenti.
A legfrissebb közleményben nyilvánvalóvá vált, hogy a könnyen orvosolható problémák között olyanok szerepelnek, mint a gyenge fényerejű irányjelzők és a megrongálódott visszapillantó tükrök. A BKV emellett megemlítette, hogy a forgalomból kivont járművek többsége 20-24 éves korosztályba tartozik. Karácsony bejegyzésében ehhez azt is hozzátette, hogy a főváros már 2021-ben is tervezte e járművek forgalomból való kivonását.
Megvalósult a megállapodás a finanszírozó bankokkal, azonban a folyamat előrehaladásához kormányzati jóváhagyásra lett volna szükség, amit a kormány végül elutasított.
A főpolgármester és a közlekedési vállalat kiemelte, hogy a forgalomba álló buszok rendszeresen, napi, heti, negyedéves és éves szinten is műszaki ellenőrzésen esnek át. Ezen kívül a kormányhivatal is időszakosan felülvizsgálja a járműveket, biztosítva ezzel a közlekedés biztonságát és megbízhatóságát.
A BKV legfrissebb közleménye alapján fontos lépéseket terveznek az elöregedett járműpark frissítésére, ám a szükséges források még nem állnak rendelkezésre. Ennek érdekében a vállalat alternatív megoldásokat keresett, és ennek részeként 65 új autóbusz bérléséről született megállapodás, amelyek várhatóan az év végén érkeznek meg. Karácsony Gergely emellett arról is beszámolt, hogy folyamatban van 80 új csuklós dízelbusz és 85 új szóló gázbusz bérlésének előkészítése, amelyeken a BKV és a BKK már dolgozik. Továbbá a főváros 76 új buszra már érvényes vásárlási szerződéssel rendelkezik. Azonban a megvalósításhoz szükséges anyagi források még hiányoznak; a megfelelő európai fejlesztési forrásokhoz pedig a kormány jóváhagyása szükséges.
A kormányhivatal ellenőrei a közelmúltban alapos vizsgálat alá vonták a BKV buszflottáját, miután az elmúlt másfél hét során több jármű is lángra kapott vagy erősen füstölt. A közlekedési vállalat képviselői hangsúlyozták, hogy ezek az események egyedi incidensek, amelyek nem jellemzik a buszaik általános műszaki állapotát. Ennek ellenére a hatóságok elrendelték, hogy minden autóbuszon végezzenek el egy átfogó, azonnali tűzbiztonsági vizsgálatot, függetlenül a rendszeres ellenőrzésektől.
A tűzesetek kapcsán Vitézy Dávid, a korábbi közlekedési államtitkár és a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője hangsúlyozta, hogy a kormány döntései gátolják az elöregedett Citaro buszok modernizálását.
Az incidenst követően a BKV soron kívüli vizsgálatot indított, de az eredményekről egyelőre nincsenek információink. A kormányhivatal reggeli nyilatkozata után érdeklődtünk a társaságnál, de csupán a már említett közleményt kaptuk válaszul, amely nem tartalmazott részleteket erről. Emellett arról sem érkezett információ, hogy a súlyosabb javításra szoruló buszok mikor térhetnek vissza a közlekedésbe.