A debreceni Medgyessy-iskola 16 éves diákja már igazi kutatóvá érett.


Egyre többen választják a debreceni szakgimnáziumot mint ugródeszkát a mérnöki pálya felé, és ennek hátterében hosszú évek kitartó munkája áll. Czapák Dániel például figyelemre méltó kutatásokat folytat, amelyek hozzájárulnak a tudományos közélet fejlődéséhez.

A Medgyessy-szakgimnázium 16 éves diákja, Czapák Dániel, nem csupán a szállópormérőjével hívta fel magára a figyelmet, hanem egy innovatív eszközzel is, amely az idei Országos Tudományos és Innovációs Olimpián (OTIO) második helyezést ért el. Dániel találmánya különösen kedvező ár-érték arányával nyerte el a zsűri tetszését. Amikor a jövőbeli terveiről kérdeztük, gyorsan kiderült, hogy a mai fiataloknak egészen más perspektíváik vannak. A beszélgetés Borbélyné Bacsó Viktóriával, Dániel felkészítő tanárával és a Medgyessy főigazgató-helyettesével zajlott, aki arról is beszélt, milyen hatással van a mesterséges intelligencia az oktatásra.

Furcsa, hogy egy művészeti szakgimnázium tanulója képes természettudományi és műszaki területeken kiemelkedő eredményeket elérni.

Czapák Dániel: Gyerekcentrikus, jó iskola hírében áll a Medgyessy, ezért választottuk. Amikor hatodik osztályosként ide kerültem, még nem voltak jelei a műszaki érdeklődésemnek. Valójában Borbélyné Bacsó Viktória látta meg bennem a lehetőséget, nekem előtte eszembe sem jutott az, amivel mára sikereket értünk el. Debreceni mozaikcsaládból jövök, a szüleim jogászok. Három testvérem van, remek kapcsolatban vagyunk; rajtuk kívül a három kutyánkat és a két macskánkat említeném. Hálás vagyok anyáéknak az otthoni körülményekért. Négy és fél éves korom óta a Flex-HD-nál sportaerobikozok, Kovácsné Laurinyecz Juliannáéknak szintén köszönettel tartozok, mert megtanultam csapatban dolgozni és önbizalmat szereztem a versenyeken.

Borbélyné Bacsó Viktória: Fizikát tanítottam Daninak, aki egy igazi kis tűzmadár volt – izgő-mozgó, bátran kérdező, és minden egyes új ismeretre éhes gyermek. Éppen ezért ajánlottam neki, hogy csatlakozzon a műhelyünkhöz. Kutatótanárként immár 2017 óta foglalkozom tehetséggondozással, irányítva a fiatalokat a Debreceni Egyetem felé. E tevékenység keretein belül működik a fizikai innovációs kutatóműhely, amelynek alapítója és koordinátora vagyok. A városi középiskolások számára lehetőség nyílik arra, hogy legalább egy éven keresztül kutatómunkát végezzenek egyetemi mentorok és középiskolai tanárok irányításával. Célunk, hogy a diákok alaposan elmélyedhessenek a mentor által felajánlott, vagy közösen kiválasztott témákban. A kutatómunka eredményeit a fiatalok gyakran rangos országos és nemzetközi versenyeken mutatják be, mint például az innovációs olimpia vagy a TUDOK (Tudományos Diákkörök Kárpát-medencei Konferenciája). A Medgyessy Iskolában fizikatanárként arra törekszem, hogy felfedezzem a természettudományok iránt érdeklődő tehetségeket, és ösztönözzem őket arra, hogy aktívan részt vegyenek a már az ATOMKI-ban is működő kutatóműhely életében. Dani különleges adottságai közé tartozik a veleszületett előadói tehetsége, amely lehetővé teszi számára, hogy közérthetően és magával ragadóan adja át gondolatait. Ennek a képességének és kitartó munkájának köszönhetően számos versenyt nyert, és sikeresen beilleszkedett a természettudományos és mérnöki kutatások világába.

Related posts