Azok az autósok, akik nem ügyelnek a közlekedési szabályokra, akár milliós kártérítési összeget is kénytelenek lesznek kifizetni.


A biztosító akár másfél millió forint kártérítési igényt is érvényesíthet azokkal az ügyfelekkel szemben, akik a téli hónapokban nem megfelelő gumiabroncsokat, például nyári gumikat vagy balesetveszélyesen elhasználódott téli gumikat használnak.

InfoRádióban Németh Péter, a CLB biztosítási alkusz kommunikációs igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a téli időszakban a leggyakoribb baleseteket az úgynevezett rácsúszásos balesetek okozzák. A szakember arra figyelmeztet, hogy a biztosítók a kártérítési kötelezettség megítélésekor figyelembe veszik a jármű műszaki állapotát, beleértve gumiabroncsok megfelelőségét is.

Noha jogszabály nem kötelez a téli gumi használatára, milliós kártérítést kockáztat, aki ezen spórol

Ahogyan Németh Péter is hangsúlyozta, Magyarországon az autópark folyamatosan öregszik. Ennek fő oka, hogy a lakosság egyre kevesebb lehetőséggel rendelkezik új autó vásárlására. Az árak emelkedése, valamint a fenntartási és javítási költségek mind hozzájárulnak ehhez a helyzethez. Sokan a gumiabroncsok cseréjén is spórolnak, pedig egy komplett garnitúra ára több százezer forintot is elérhet, ami komoly anyagi terhet jelenthet a családok számára. A szakértő véleménye szerint az autósok hajlamosak figyelmen kívül hagyni a gumik állapotát, holott ezek elhanyagolása akár balesetveszélyes helyzeteket is eredményezhet.

Magyarországon a jogszabályok nem kötelezik a téli vagy nyári gumik használatát, azonban a biztosítási törvény megfogalmazása szerint ez egy fontos követelmény. A biztosítási szerződésekben is hangsúlyozzák, hogy a közlekedéshez megfelelő műszaki állapotú járművel kell rendelkezni.

Akkor fizet a biztosító, ha a gépjármű megfelelő műszaki állapotban volt. Ennek a megfelelő műszaki állapotnak viszont már részei a gumiabroncsok, a túlságosan kopott vagy teljesen elhasználódott, sérült vagy egyáltalán nem a közlekedési helyzetnek megfelelő gumiabroncs. Emiatt egy kötelező biztosításos károkozás esetén, ha egy ilyen autós a hibás,

A biztosító akár másfél millió forintig vissza is követelheti az okozott kárt, és bizonyos körülmények között a teljes casco kárkifizetést is megtagadhatja.

Németh Péter hangsúlyozza a következmények fontosságát.

Ne dőljenek hátra azok sem, akiknek ugyan téli gumi feszül az autójuk kerekén, ám azok már régóta a múlt emlékét idézik, elöregedett, megkopott példányok.

"Minden gumiabroncson van egy kopásjelző rész, és ez mutatja azt, hogy a barázdák az autó kerekein elég mélyek-e ahhoz, hogy az autót nagy mennyiségű csapadék vagy hó esetén stabilan lehessen irányítani. Ilyenkor

ha a baleset visszavezethető a gumiabroncs állapotára, tehát mondjuk túl hosszú a fékút a sebesség ellenére vagy túlságosan hosszú a sodródás valamelyik oldalirányban, hóban vagy esőben, akkor a biztosító a szemle során bekéri az abroncsot"

- Emelje ki a szakértő.

A biztosítási szemle során a gumik állapotáról is készül jegyzőkönyv, és ilyenkor a vizsgálat kiterjedhet arra is, hogy a gumik megfelelőek voltak-e ahhoz, hogy a gépjármű forgalomban részt vegyen. Amennyiben kiderül, hogy a gépjármű műszaki állapota bármilyen okból kifolyólag nem teszi lehetővé a forgalomban való részvételt, az a biztosítási kifizetések elutasítását vonhatja maga után. Kötelező biztosítás esetén ez akár regressziós igényléseket is eredményezhet – figyelmeztetett Németh Péter.

Related posts