"Nem is lehetett volna jobban végrehajtani" - így értékelte az autósport-szövetség a sajtóhoz eljutott vizsgálati eredményeket a tragikus rallibalesettel kapcsolatban, amely öt ember életét követelte.

Az autósport-szövetség sajtótájékoztatót hívott össze, ahol a tavaly tavaszi nyergesi tragédia tanulságait és az új versenyszervezési szabályozás részleteit vitatták meg.
Az utóbbi hetekben a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség (MNASZ) körüli események a szokásosnál is nagyobb figyelmet kaptak a médiában. Ennek két fő oka van: egyrészt az egy évvel ezelőtti, tragikus kimenetelű baleset, amely az Esztergom-Nyerges Rally során történt, és öt ember életét követelte; másrészt Kurtyán Ferenc, a Magyar Gyorsulási Szövetség elnöke, nyilvánosan szólította fel Szujó Zoltánt, az MNASZ vezetőjét a lemondásra. E körülményekre reagálva az MNASZ keddre sajtótájékoztatót hirdetett, amely előtt nem sokkal a 444.hu egy eddig nem nyilvánosságra hozott belső jelentést tett közzé a balesetről.
Az eseményen az MNASZ képviselői először az elmúlt hónapokban bekövetkezett jogszabályi változásokat ismertették. Szujó Zoltán korábban azt nyilatkozta, hogy ezek miatt eszkalálódott a már évtizedek óta fennálló konfliktus az általa és a Kurtyán Ferenc által vezetett szervezet között.
A legfrissebb tájékoztatás szerint jelentős változás történt az autósport-események szabályozásában: tavaly nyáron ezeket a rendezvényeket is a sportrendezvények biztonságát érintő rendelet hatálya alá vonták. Szujó szavait idézve: "A nyergesi tragédia után a politika lépéseket tett annak érdekében, hogy a magyar állampolgárokat megóvja a veszélyektől autóversenyek során. Az intézkedések mértéke azonban vitatható, hiszen akár egy tollvonással is betilthatták volna az összes hasonló eseményt. A lényeg, hogy minden rendezőnek biztosítania kell a nézők biztonságát az eseményeiken. Ráadásul a rendőrségnek nem csupán joga, hanem kötelessége is, hogy ezt ellenőrizze, akár magánterületen is."
Ez a döntés okozott felzúdulást, az érintettek ugyanis attól tartanak, hogy lehetetlenné válik miatta itthon az amatőr autóversenyzés. "A legfontosabb kérdés az, hogy létezik-e amatőr autóversenyzés Magyarországon. Véleményem szerint igen, és óriási igény van rá, hiszen nem mindenki szeretne részt venni az országos bajnoki sorozatban. (...) A kérdés ugyanakkor az, hogy a 2004-es sporttörvény - amely az autósportot veszélyes üzemnek minősíti - alapján lehet-e amatőr autósport-rendezvényeket tartani. Az MNASZ a többségi társadalom felé vállalt kötelezettsége az, hogy akik gyorsan akarnak menni egy autóval, vagy versenyautóval, azok ne a közúton tegyék ezt meg, hanem biztonságos, ellenőrzött körülmények között" - fogalmazott az elnök.
A másik fontos változás a biztosítások területén érinti a versenyszervezőket, akiknek mostantól kötelező felelősségbiztosítással kell rendelkezniük. Szujó ezt így kommentálta: "Egy EU-s irányelvet kellett átültetnünk Magyarországra, amely egy átfogó rendeletcsomag a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokról. Ennek csupán egy apró része foglalkozik az autósport-események biztosítási követelményeivel."
A nyergesi tragédia is terítékre került a legutóbbi tájékoztatón, ahol Varga Attila, az MNASZ rali szakágának vezetője osztotta meg a részleteket. Kiemelte a 444.hu által nyilvánosságra hozott vizsgálati eredményeket, amelyek több fontos aspektust is feltártak. A jelentés szerint a nézők olyan helyszínen tartózkodtak, ahol ezt nem lett volna szabad tenniük, ennek ellenére a versenyt nem állították le. Az okok között ott szerepel, hogy a közreműködők – mint például sportbírók, pályabiztosítók és vagyonvédelmi szakemberek – szerepe nem volt egyértelműen meghatározva. Emellett az előírt biztonsági terv sem készült el időben, és kérdéses, hogy milyen engedélyek álltak rendelkezésre az esemény lebonyolításához, valamint hogy ezek megfeleltek-e a vonatkozó jogszabályoknak. Az ügyben eljáró bizottság véleménye szerint a baleset bekövetkezésében a belső és külső szabályok figyelmen kívül hagyása is szerepet játszhatott.
Varga Attila kifejtette, hogy a tragédia felelőseinek azonosítása a hatóságok kötelezettsége, és hogy a szakmai következmények levonása is az ő feladatuk.
Azt mondta, hogy nem volt tudomása az MNASZ által készített dokumentumról, amelyről a 444.hu hírt adott. Emellett megjegyezte, hogy a dokumentum nyilvánosságra hozatalát azért halasztották el, mert az még nem végleges. A későbbiekben további válaszokat kell adniuk "azokra a kérdésekre és felelősség-megállapítási pontokra, amelyeket a hivatalos hatósági eljárás fog tisztázni."
A véleménye szerint a jelentés "súlyos alapvető hibákat tartalmaz, függetlenül attól, hogy ki állította össze", mivel a nyergesi verseny "előkészítése, kiírása és a biztonsági terv kidolgozása maximálisan megfelelt minden, a legszigorúbb és legszakmai elvárásnak." Kijelentette, hogy a sajtóban megjelent cikk "felelőtlenül azt sugallja, miszerint a rendezvényen részt vevő sportbírók nem kapták meg a szükséges képzést és útmutatást, valamint nem tudták, milyen feladatokat kell ellátniuk a megadott helyszíneken. Ezzel szemben határozottan állítom, hogy a sportbírók általános képzésen vettek részt, és a verseny során készült jegyzőkönyv is igazolja, hogy alkalmas feladatkiosztást kaptak. Ráadásul az adott gyorsasági szakasz vezetőbírója a rajtnál személyesen is eligibilitást nyújtott számukra (...). A sportbírók tisztában voltak a feladataikkal, és mindent megtettek a verseny biztonságos lebonyolítása érdekében."
A legteljesebb szakmai feszesség mellett sem lehetett volna másként és jobban csinálni. Az más kérdés, hogy a végrehajtás során azok az emberek, akik megfelelő képzettség és felvilágosítás után tették a dolgukat (...), milyen jellegű hibákat követtek el." Ezt feltárni szerinte a hatóságok dolga.
Varga megjegyezte, hogy a versenyző, aki a nézők közé hajtott, méltányossági licenccel bír. Állítása szerint ez 2023-ra vonatkozik, mivel tavaly már A licencet kérvényezett és meg is kapta.
Tavaly március 24-én az Esztergom-Nyerges Rali egy nézők elől elzárt gyorsasági szakaszán egy lassítónál az egyik sofőr elvesztette az uralmát az autója fölött, és kisodródott. Bár a helyszínen nem lehettek volna szurkolók, csak ennél a pontnál több tucatnyian figyelték a versenyt, közülük öten meghaltak, amikor a kocsi közéjük csapódott.
A rendőrség egy tragikus tömegszerencsétlenség kapcsán kezdett eljárást ismeretlen elkövető ellen, akit a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségével gyanúsítanak. Az ügy még mindig folyamatban van, és a Tatabányai Járási Ügyészség a kemma.hu érdeklődésére nemrégiben bejelentette, hogy a nyomozók két személyt hallgattak ki gyanúsítottként az ügyben.