Perre ment a McLaren és az Indycar bajnoka: izgalmas Forma-1-es titkokra derült fény a bírósági tárgyaláson | M4 Sport

Kártérítési pereskedés indult a McLaren és az Indycar-versenyző Alex Palou között. A bírósági tárgyaláson F1-es szempontból is érdekes részletekre derült fény.
Nem csak az ünneplés szerepelt Zak Brown e heti programjában. A McLaren ügyvezető igazgatója az F1-es csapatának konstruktőri bajnoki címe után hamar visszautazott Angliába, mert jelenése volt egy bírósági tárgyalássorozaton.
Az ügy nem csupán Forma-1-es: az Indycar spanyol tehetsége, Alex Palou már 2022-ben szerződést kötött a wokingi csapattal, ahol nemcsak az F1-es fejlesztésekben vett részt, hanem tartalékversenyzői szerepet is betöltött. Palou csapata, a Chip Ganassi Racing kihasználta egy záradék lehetőségét, így biztosítva, hogy a spanyol versenyző 2023 végéig náluk maradjon. Ekkor úgy tűnt, hogy Palou párhuzamosan tesztversenyzőként is tevékenykedik majd a McLaren csapatánál, és 2024-re csapatot váltana, remélve, hogy végre megkapja a Forma-1-es lehetőséget. Azonban 2023 nyara új fordulatot hozott: Palou végül úgy döntött, hogy 2024-ben is a Chip Ganassi Racingnél folytatja pályafutását. Döntésének hátterében az állt, hogy rájött, a McLaren nem tudja biztosítani számára azt a Forma-1-es esélyt, amire vágyott.
A helyzet bonyolult jogi csatározásokhoz vezetett, amelyek végül a bíróság ajtajához terelték a feleket. A McLaren most 20 millió amerikai dollárra tart igényt kártérítésként, arra hivatkozva, hogy Palou megszegte a szerződéses kötelezettségeit.
Az ezen a héten a londoni legfelsőbb bíróságon zajló meghallgatások során izgalmas részletek kerültek napvilágra a Forma-1 világából. Alex Palou tanúvallomásában elmondta, hogy Zak Brown, a McLaren csapatfőnöke, azzal a ígérettel kecsegtette őt, hogy 2024-ben lehetősége nyílhat a Forma-1-es versenyzésre. „A 2022-es McLaren teszt során Zak azt mondta, hogy van esély arra, hogy a jövőben szerepet kapok a Forma-1-ben, és minden szükséges felkészítést meg fogok kapni ahhoz, hogy sikeresen debütálhassak. Akkoriban teljesen hihetőnek tűnt az ígérete” – fogalmazott Palou.
2022-ben a McLaren még érvényes szerződéssel rendelkezett Daniel Ricciardóval a 2023-as szezonra, de az ausztrál versenyző gyengélkedése aggasztó jeleket adott a csapatnak. A helyzet drámai fordulatot vett, amikor az F1-es istálló úgy döntött, hogy Ricciardót felváltva szerződteti az Alpine tartalék pilótáját, Oscar Piastrit. Ez a lépés nem mentes a jogi viták kíséretétől, ám végül Piastri kapta meg a második versenyzői ülést a 2023-as évre.
Palou szerint Brown állította, hogy Piastri alkalmazása nem rontja az ő F1-es esélyeit, ám ő ekkor ezt már nehezen hitte. Ennek kapcsán fény derült rá, hogy Piastrit elsősorban nem Brown akarta a csapathoz hozni.
„Egy igazán különleges pillanat számomra, hogy itt állhatok, mint az idei Indy 500 győztese. Ez a győzelem nem csupán a versenyről szól, hanem a kemény munkáról, az eltökéltségről és a csapatom hihetetlen támogatásáról.”
Brown más nézőpontból idézi fel az eseményeket. "Részletesen kifejtettem neki, milyen esélyei vannak a Forma-1-ben. Soha nem állítottam, hogy ő is a lehetséges jelöltek között van" - nyilatkozta az amerikai, majd határozottan cáfolta, hogy bármi félreérthetőt mondott volna Palou-nak.
Palou kifejezte csalódottságát, amikor értesült arról, hogy a McLaren egy másik újoncot választott helyette. Ezt követően felkereste a menedzsmentjét, hogy tisztázzák a szituációt. A csapat vezetője, Brown, azt nyilatkozta, hogy 2023-ra olyan gyors versenyzőre van szükségük, és Piastri érkezése nem befolyásolja Palou F1-es esélyeit.
Brownt a másik fél azzal vádolta, hogy az egyeztetéseikről készült WhatsApp-üzenetek törlésével elrejtette a bizonyítékokat. A McLaren vezére azonban határozottan visszautasította ezt a vádaskodást. Elmondása szerint, amikor Piastrival megkötötték a 2023-as szerződést, a B-tervük az volt, hogy Palou tartalékversenyzőként lépjen be, ha szükség adódik rá, míg a C-tervük arra vonatkozott, hogy amennyiben Piastri nem teljesít az elvárásoknak megfelelően, 2024-ben a spanyol versenyzőnek adnak lehetőséget.
A négyszeres Indycar-bajnok azt is felfedte, hogy mindeközben a Red Bull B-csapatánál, az Alpha Taurinál is nyílhatott volna esélye az F1-be lépésre, de ebből a McLaren és Brown miatt nem lehetett semmi.
A McLaren jogi képviselője a bírósági meghallgatáson hangsúlyozta, hogy a csapat egy olyan nehéz helyzetbe került, amelyet Palouék jogellenes lépései idéztek elő. Ezek a cselekedetek annyira aggasztóak voltak, hogy a támogatóik, akik más elvárásokkal érkeztek, komoly kétségeik támadtak. "A McLarennek sürgősen tartalékversenyzőt kellett találnia, de nem akadt senki, aki Paulouval egy szinten állt volna. A szponzorok a Palou által okozott zűrzavar után felfüggesztették a kifizetéseket, és világossá tették, hogy a szerződéseket újra kell tárgyalni" - nyilatkozott az ügyvéd, míg Palou jogi csapata szerint ezek a megállapítások erősen eltúlzottak és nem tükrözik a valóságot.