Rákosmente kísérlete: vajon sikeres lehet a kerékpármegosztás a külvárosi környezetben? - Alternatív Energia Rákosmente új kihívás elé néz: a kerékpármegosztás bevezetésével próbálják felfrissíteni a közlekedési lehetőségeket a külvárosban. De vajon menn


Használja ki a Vidéki Otthonfelújítási Program adta lehetőségeket, és telepítse napelemeit akár 3 millió forint összegű vissza nem térítendő támogatással! Ne habozzon, számolja ki most a lehetőségeit! (x)

Nemrégiben hírt adtunk arról, hogy a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar egy kutatócsoportja sikeres pályázatot nyújtott be, amely a városi közlekedési rendszerek és az utazási szokások alakítását célzó döntéstámogató módszerek és informatikai alkalmazások fejlesztésére irányul. Azóta azonban újabb izgalmas fejlemények történtek: a kar két további pályázata is támogatást kapott a 15 perces városok tervezésével kapcsolatosan. Ez a koncepció azt jelenti, hogy a lakosok napi szükségleteit kielégítő helyszínek könnyen, fenntartható közlekedési módokkal maximum 15 perc alatt elérhetők. A DREAMS projekt célja a főváros belső területein működő BuBi kerékpárkölcsönző rendszer kiterjesztése, amely egy külvárosi pilot keretében valósul meg. Ezzel párhuzamosan a Car-goNE-City néven futó projekt a megosztott kerékpározás különböző lehetőségeit kutatja. Mindkét kezdeményezés során kiemelt figyelmet fordítanak a lakosok bevonására, hogy a fenntartható mobilitási szolgáltatások valóban a közösség igényeit szolgálják.

Külvárosi templomkép pársziget

Célunk, hogy feltérképezzük, miként működhet a BuBi a külvárosi területeken, ahol szigetszerűen jelenik meg. Ennek érdekében Rákosmentén új állomásokat állítunk fel. A 17. kerületi önkormányzat az egyik fontos együttműködő partnerünk – nyilatkozta a bme.hu-nak Esztergár-Kiss Domokos, a Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék tudományos főmunkatársa a DREAMS projektről.

A projekt első lépéseként egy részletes összehasonlító elemzés készül, amely a 15 perces városi életmód lehetőségeit tárja fel. Ezt követően új üzleti modellek és stratégiai keretrendszerek kidolgozása és tesztelése kerül a középpontba, miközben hatékony döntéstámogató eszközöket is terveznek és alkalmaznak - áll a projekt ismertetésében. Az ötlet aktualitását az adja, hogy a BuBi szolgáltatásait idén újra tendereztetik, így 2026-tól az új szerződés keretein belül valósulhat meg a kísérlet. A pilot program várhatóan körülbelül egy év múlva indul el, addig pedig a kutatók közösen a helyi érintettekkel együttműködve keresik az új állomások legmegfelelőbb helyszíneit.

Esztergár-Kiss Domokos megjegyezte, hogy a BKK is élénken érdeklődik a megszokottól eltérő használati módok működésének részletei iránt.

A Car-goNE-City projekt célja, hogy feltérképezze, miként járulhat hozzá a megosztott kerékpáros közlekedés a 15 perces városokban az alapvető városi funkciók könnyebb elérhetőségéhez, mindeközben pedig csökkentse a szállítási költségeket és az egyéni autóhasználatot. A projekt keretében a 15 perces városok időbeli elérhetőségének vizsgálatára innovatív megoldásokat dolgoznak ki, amelyek a megosztott mobilitásra építenek. Fontos megjegyezni, hogy a kutatás nem terjed ki budapesti kísérletekre, inkább a módszertani fejlesztésekre összpontosít. A helyi lakosok véleményét kérdőívekkel mérik fel, például a teherszállításra alkalmas kerékpárok bérlésével kapcsolatos igényekről. Emellett speciális felmérés készül a Bubi-felhasználók számára, amely játékos formában gyűjti a visszajelzéseket – magyarázta kérdésünkre Esztergár-Kiss Domokos.

A szöveg egyedi átfogalmazása: Forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)

Related posts