Vitézy Dávid ismét kritikával illette Lázár terveit, amelyeket szerinte csupán felszínes intézkedések jellemeznek, a valódi vasútfejlesztés helyett.


Vitézy Dávid közlekedési szakértő, korábbi államtitkár szerint a Lázár János által bejelentett vasúti intézkedéscsomag nem tartalmazza a korábban ígért átfogó vasútfejlesztéseket, helyette kisebb, látszólagos problémamegoldásokra fókuszál. A Podmaniczky Mozgalom vezetője úgy véli, hogy a magyar közlekedéspolitika jelenlegi iránya nélkülözi a hosszú távú víziót, és az európai példákhoz képest visszalépést jelent.

A Lázár János közlekedési miniszter által bejelentett tízpontos intézkedési terv kapcsán Vitézy Dávid a Spirit FM Több-kevesebb című gazdasági műsorában kifejtette, hogy a csomagban egyáltalán nem találhatóak nyomai a korábban ismertetett, több ezermilliárd forintos vasútfejlesztési elképzeléseknek.

"Ez nem egy merész fejlesztési terv, hanem inkább a fennálló problémák kezelésére irányuló intézkedések összessége" – fogalmazott.

A szakértő véleménye szerint rendkívül aggasztó, hogy Lázár János a legutóbbi sajtótájékoztatón már lemondott arról az ambícióról, hogy Magyarországon valaha elérjék a 200 km/h sebességet a vonatok. Miközben a környező országok, mint Lengyelország, Csehország és Szerbia, folyamatosan fejlesztik és építik az ilyen gyorsvasúti vonalakat, hazánk lemaradása egyre súlyosabbá válik.

Mozdonyflotta: Politikai kihívások az új beszerzések előtt A vasúti közlekedés modernizációja és a flotta megújítása elengedhetetlen a hatékony és környezetbarát közlekedés érdekében. Az új mozdonyok beszerzése azonban nem csupán technikai kérdés: a politikai tényezők is jelentős szerepet játszanak a folyamatban. A döntéshozók, a költségvetési megszorítások és a különböző érdekképviseletek hatással vannak arra, hogy mikor és milyen irányban történik a flotta fejlesztése. A politikai akadályok leküzdése kulcsfontosságú a szektor jövőbeni sikeréhez, így a hatékony párbeszéd és az együttműködés elengedhetetlen.

A mozdonyflotta fejlesztése kapcsán Vitézy rámutatott, hogy a kormány valamilyen politikai okból nem hívja le a korábban megkötött keretszerződést, amely 115 új Siemens mozdony beszerzését tette volna lehetővé. "Ehelyett használt mozdonyokat bérlünk, például dán selejtezett dízelmozdonyokat, amelyek ugyan jobbak az 50 éveseknél, de távolról sem egyenértékűek a modern új járművekkel" - mondta.

Az új mozdonyok nem csupán energiahatékonyabbak lennének, hanem a megtakarított energia forrása fedezné a beszerzésükhöz szükséges hitel költségeit is, emelte ki Vitézy. Sajnos azonban a politikai akarat hiányában a MÁV inkább a költséges használt mozdonyok bérlését választja.

Klímagarancia: egy illúzió, amelynek megvalósítása szinte lehetetlen.

A klímagarancia, amely azt ígéri, hogy a nem légkondicionált vonatok utasai klímás buszokra válthatnak, a szakértő véleménye szerint megvalósíthatatlan ötlet. "Nyári hétvégén az InterCity járatokon több ezer utas utazik, és egy 45 fős busz nem tudja megoldani a problémát. Ráadásul ezek a buszok gyakran lassabbak is, mint a vonatok" - hangsúlyozta. Vitézy véleménye szerint a tartós megoldás az lenne, ha a régi, elavult járműveket korszerű, új szerelvényekre cserélnék.

A szakértő hangsúlyozta, hogy Magyarország komoly uniós forrásokat veszített el, amelyeket más országok, mint például Szlovénia, hatékonyan használnak fel vasútfejlesztési projektekre. "Ljubljanában több százmilliárd forintból új főpályaudvar épül az EU helyreállítási alapjának keretein belül, míg Magyarországon ezek a források sajnos elérhetetlenek" - tette hozzá.

Ehelyett a kormány hazai költségvetési forrásokat fordít olyan projektekre, mint az új autópályák vagy a MÁV új székházának megépítése. "A közlekedéspolitikai prioritásoknak a vasút fejlesztésére kellene irányulniuk, különösen egy olyan időszakban, amikor az uniós források nem állnak rendelkezésre" - hangsúlyozta.

A vasút szerepe a fenntarthatóság szempontjából kiemelkedő, hiszen környezetbarát közlekedési alternatívát kínál a hagyományos autós vagy légi közlekedéssel szemben. A vonatok működése során általában kisebb szén-dioxid-kibocsátás jellemzi őket, különösen akkor, ha az energiaforrásuk megújuló energia. Emellett a vasúti szállítás képes nagy mennyiségű árut és utast hatékonyan, gyorsan és biztonságosan mozgatni, ami csökkenti a közúti forgalmat és a dugókat. A vasúti infrastruktúra fejlesztése nem csupán a közlekedési lehetőségeket bővíti, hanem hozzájárul a regionális gazdaságok fellendítéséhez is. A jól megtervezett vasúti hálózat mobilitást biztosít a közösségek számára, elősegítve a fenntartható városfejlesztést és a zöld közlekedési megoldásokat. A fenntarthatósági szempontok mellett a vasút társadalmi és gazdasági előnyöket is kínál. A vasúti közlekedés által csökkentett forgalom és légszennyezés javítja az életminőséget, míg a munkahelyek teremtése és a helyi gazdaságok támogatása erősíti a közösségek összetartozását. Összességében a vasút nem csupán közlekedési mód, hanem egy fenntartható jövő felé vezető út, amely érdemes a figyelmünkre és a támogatásunkra.

Vitézy Dávid szerint a vasúti közlekedés reneszánszát éljük Európában, ami nemcsak környezeti, hanem gazdasági és társadalmi szempontból is kulcsfontosságú. "A klímaváltozás valóság, és a vasút a legfenntarthatóbb közlekedési forma. Magyarországnak nemcsak életben kellene tartania a vasúthálózatot, hanem érdemben fejlesztenie is kellene" - fogalmazott.

A szakértő hangsúlyozta: "Az utóbbi évek során Magyarország sikeresen bővítette autópálya-hálózatát, most pedig elérkezett az idő, hogy a vasúti fejlesztések kerüljenek a figyelem középpontjába."

Related posts