Cím: Mesterek Hiányában Kialakuló Válság? | Demokrata Az ország jövője sok szempontból a mesterek tudásán és tapasztalatán múlik. Amennyiben a szakmai tudás és a mesteri irányítás hiányozni kezd, az nem csupán a gazdaságra, hanem a társadalom egészére is


A cikk e-mailben való megosztásához kérjük, kattintson erre a linkre, vagy másolja ki és küldje el a következő URL-t: https://demokrata.hu/magyarorszag/mesterek-nelkul-marad-az-orszag-1079584/

A végén már elzártuk a pincénkben letárolt eszközeit, s megmondtuk, addig nem adjuk vissza, amíg nem hajlandó új parkettát lerakni - meséli feldúltan lapunknak egy vezetékneve elhallgatását kérő budapesti fiatalasszony, aki egyike azoknak a szerencsétlenül járt megrendelőknek, akik saját bőrükön tapasztalták meg, milyen nehéz ma megbízható szakembert találni. Andi öt évvel ezelőtt költözött új lakásba vőlegényével, s elhatározták, hogy részlegesen felújítják otthonukat. Két szobában új burkolatot rakattak le, kettőben pedig a már meglévő parkettát szerették volna újralakkoztatni. A munkálatokhoz szakembert kerestek, aki rögtön közölte, az általa javasolt nyersanyag beszerzése nem az ő feladata, azt oldják meg a fiatalok. A pár kénytelen volt elmenni egy szakáruházba, ahol megvették a lerakandó parkettát, s kemény pénzért hazaszállíttatták azt. Miután a vállalkozó hozzákezdett a munkához, megkérdezte, szeretnének-e rá egy plusz fedőréteget, hogy megnöveljék a burkolat élettartamát. Andi és vőlegénye egyből igent mondott, sejtelmük sem volt, hogy ebből bajuk származhat. Betartva az utasításokat, három napig száradni hagyták a lakkot, s csak ezután léptek be a szobákba. Ekkor azonban arcukra fagyott a mosoly, az újraburkolt helyiségekben ugyanis két helyen is elkezdett feljönni a védőrétegnek szánt felület, amit akkor annak a fém talpakkal ellátott ócska létrának tulajdonítottak, amit a villanyszerelő használt a mennyezeti lámpák felhelyezéséhez. Ám hamar kiderült, hogy tévedtek: amikor szembesültek vele, hogy máshol is felválik a lakk, már tudták, hogy valami nagy gond lehet. A parkettás csodálkozva nézett rájuk, amikor közölték vele, mi történt. Nem értette, mi lehet a probléma, hiszen mint mondta, már több mint 50 ezer négyzetméternyi területen fektetett le hasonló módon hasonló anyagot, és még sehonnan sem érkezett panasz. Mézes-mázas stílusával minden módon igyekezett kibújni a felelősség alól, ám amikor megérezte, hogy szorul a hurok a nyaka körül, ellenségessé vált. Andi és párja ekkor döntöttek úgy, hogy elzárják a férfi eszközeit, hogy így érvényesítsék érdekeiket. A felháborodott vállalkozó ekkor hozzá akart látni a burkolat újralakkozásához, ám Andi vőlegénye követelte, hogy hozzon új faanyagot, hiszen, ha a jövőben szeretnék felfrissíteni a felületet, arra már nem volna lehetőség, mivel a parkettát maximum kétszer ajánlott lecsiszolni. A fiatalember ekkor egy isteni sugallat hatására elolvasta a burkolóanyag csomagolására ragasztott használati utasítást, amire világosan rá volt írva, hogy a fát telepítésnél lakkozni nem szükséges, későbbi felületkezelésnél pedig kerülni kell a vízbázisú anyagokat, azok ugyanis nem kompatibilisek vele. Ez volt hát a probléma, ami miatt a padlózatról lehámlott a felvitt anyag. A csodaszaki, talán tartva attól is, hogy egy jogásszal áll szemben, hajlandó volt saját maga berendelni és elhozni egy újabb adag burkolóanyagot. Fia segítségével végül pufogva, káromkodva, sokszor a frissen festett falat is lerántva feltépte a tönkretett parkettát, majd lerakta az újat.

- Olyan módon ügyelt arra, hogy emlékeinkben éljen, mint egy időtlen műalkotás. A lakkba zárt mellkasszőr ma is ott ragyog a szoba közepén, mint egy különös emlék, amely soha nem halványul el.

- fejezi be a történetet egy keserédes mosollyal az arcán riportalanyunk. Azonban nem ő az egyetlen, aki lapunknak elpanaszolta a mesterembereknek titulált szélhámosokkal kapcsolatos csalódásait.

Gábort nem egy Mekk Eleket is megszégyenítő ügyetlenséggel megáldott szakival hozta össze a sors, hanem egy igazi szélhámossal.

A szakmunkások iránti kereslet napjainkban rendkívül magas, ezért az utóbbi években egyre elterjedtebb lett, hogy a terepszemlékért, amikor a szakemberek felmérik a megrendelő igényeit és ajánlásokat tesznek, külön díjat kérnek el. Ezt az összeget a legtöbb szolgáltató beleszámítja a végső munkadíjba, amennyiben a megrendelés ténylegesen megvalósul. Azonban sajnos akadnak olyanok is, akik nem csupán nem vonják le ezt az összeget a végső árkalkulációból, hanem mint egy szürke szamár a ködben, egyszerűen eltűnnek vele, hátrahagyva a megrendelőt.

Néhány évvel ezelőtt egy szakmai keresőportálon érdeklődtem egy asztalos iránt, és az egyik jelentkező azonnal felkeltette az érdeklődésemet. Nagyon barátságos volt, és pontosan érkezett a megbeszélt időpontra. A rábízott munkát pedig rendkívül precízen végezte el, ráadásul nem is kérte el tőlem a világ összes pénzét. Amikor édesanyám később egy beépített gardróbszekrény megvalósítására vágyott, azonnal eszembe jutott ez a mesterember, és szívből ajánlottam neki. Kicsit késlekedett az érkezésével, de végül eljött, mérte a terepet, jegyzetelt egy kis füzetbe, majd elkérte a 10 ezer forintos kiszállási díjat. Azt ígérte, hogy néhány napon belül küldi az árajánlatot.

Ez már öt éve történt. Azóta folyamatosan várakozunk, hogy végre visszahívjon minket.

- panaszkodik riportunk másik megszólalója.

Hozzáteszi, hogy szülei a szerencsésebbek közé tartoznak, hiszen ismer olyanokat, akik súlyosabb anyagi veszteséget szenvedtek el hasonló okok miatt. Például egy idős hölgy, aki kerítést szeretett volna építtetni. A megbízott szakember előleget kért tőle, állítva, hogy azzal fogja megvásárolni a szükséges léceket. Azonban hetek teltek el anélkül, hogy a munka megkezdődött volna; a mester folyamatosan azzal magyarázkodott, hogy az alapanyag még nem érkezett meg. Eközben, hogy ne tétlenkedjen, két alkalmazottjával lecsiszoltatta a régi kerítés vaskeretét, így a ház hosszú ideig védtelen maradt, a környékbeli bárki számára hozzáférhetővé válva. A tulajdonos többször is próbálta elérni a vállalkozót, de az...

Hosszú percek teltek el, míg végre felvette a telefont, de amikor megtette, azonnal ki is tört belőle a düh. Káromkodva küldte el a szerencsétlen ügyfelét valahová, ahol a nap mindig süt, és a gondok elillantak.

A megalázott hölgy azt javasolta neki, vonja le a csiszolás árát a nála lévő pénzből, a többit pedig adja vissza, és felejtsék el egymást, ám a vállalkozó arra hivatkozva, hogy többször ki kellett szállnia a helyszínre, 70 ezer forinttal kevesebbet akart elutalni. Végül egy ügyvéd ismerős írt neki felszólító levelet, amelyben közölték, amennyiben nem kapják vissza az összeg nagy részét, jogi útra terelik az ügyet, ám a hivatalos megkeresés sem hatotta meg az illetőt: ma is bottal üthetik a nyomát.

Johanna egy egészen abszurd jelenségre hívta fel a figyelmünket: az olyan fajta megkülönböztetésre, amit általában hölgyek tapasztalnak a kétkezi munkásokkal való kommunikáció során.

- Elromlott a bojlerem. Gyors megoldásra volt szükség, ezért beszereztem egy teljesen új készüléket - méretpontos típust, a megfelelő szerelékekkel együtt. Az egészért 70 ezer forintot fizettem. Eddig simán ment minden.

A szerelők, akikkel az elején megbeszéltem a dolgot, hétfőre ígérték, hogy jönnek. De végül nem érkeztek meg. Se telefonhívás, se üzenet, se egy apró bocsánatkérés.

Helyettük jött a pánik és az internet: gyorsan beírtam a keresőbe, hogy "bojler szerelés Budapest", és elkezdtem egyesével felhívni a találatokat. Összesen húszat. A vonal végén mindig férfi vette fel a telefont. Kedvesen, kissé remegő hangon kezdtem a beszélgetést - hallatszott rajtam a bizonytalanság. Ezt pedig, úgy tűnt, a legtöbb szerelő azonnal megérezte - mondja a lapunknak a fiatal lány. Hozzáteszi, többen már az első néhány mondat után 80 ezer forintot kértek volna el tőle, ráadásul csak a felszerelésre - miközben maga a bojler az összes alkatrésszel együtt került ennyibe. És ez még csak a kezdet volt. Az egyik szaki például közölte, hogy a felszerelés két embert igényel, de ő egyedül van. Johanna naivan felajánlotta a bátyja segítségét, gondolta, így azért majd valamennyit elenged az úr az árból. De, mint később kiderült, ez eszébe sem jutott.

A lány meglepetten vette észre, hogy amint elkezdett szakszavakat beemelni a mondandójába, és a beszéde határozottabbá vált, mintha csak egy varázsütésre, az árak hirtelen 30 ezer forint alá zuhantak.

Egy férfi ismerőse segítségét kérte, hogy lépjen kapcsolatba ugyanazokkal a szerelőkkel, ám neki már eleve kedvezőbb árakat ajánlottak. Johanna véleménye szerint ez világosan mutatja a nemek közötti diszkriminációt.

Egyre inkább úgy érzem, hogy minden olyan dologhoz, ami hagyományosan a férfiak területe, értenem kellene – csupán azért, hogy ne lehessenek könnyen átvágni.

Mára már egyre inkább hiányzik belőlem a bizalom, és a stressz lett a mindennapjaim állandó kísérője. Nőként úgy érzem, mintha eleve hátrányból indulnék, és minden egyes szót, amit a kagylóba mondok, alaposan meg kell gondolnom. Ez az érzelmi teher időnként kimerítővé válik. Ráadásul, még ha végre valaki el is végzi a kívánt feladatot, gyakran csalódás ér, mert a várakozások és a valóság nem mindig találkoznak.

- Gyenge kivitelezés, visszatérő hibák, újabb javítási költségek. Egy megbízható szerelő manapság már szinte luxusnak számít - mondja elkeseredetten. Állítását, miszerint a hölgyek hátrányos helyzetben vannak, ha a ház körüli teendőket illetően segítségért folyamodnak, alátámasztja barátnője is, aki férjével együtt

Megformálta a "feleségezés" kifejezést, miután lakásuk felújításának során a férfi folyamatosan számon kérte a hibákat halmozó munkásokat. A mesteremberek azonban mindig azzal védekeztek, hogy csupán a felesége utasításait hajtották végre.

De hogy ne csak a hanyag szakmunkások férfi tagjait célozzuk meg, a megbízhatatlan hölgyek estéiből is válogattunk. Enikő, aki kisgyermekes édesanya, a családon belüli támogatás hiányában nehezen birkózik meg az anyai és háztartási feladatokkal. Éppen ezért úgy döntött, hogy a lakás takarítását szakemberre bízza. Az ideális jelölt megtalálása érdekében ő is az internetes keresőkhöz fordult, hiszen ezeken a platformokon lehetőség van a szolgáltatók véleményezésére. Így a korábbi megbízók tapasztalatai alapján elvileg elkerülhetőek a csalódások. Azonban, mint kiderült, ezek az értékelések nem mindig tükrözik pontosan az adott személy valódi képességeit.

Zsuzsanna egy héttel a megbeszélt takarítás időpontja előtt hívott fel, hogy sajnos tévedett a dátummal kapcsolatban, mivel aznapra már programot szervezett. Kérte, hogy tolmácsoljam az igényét, és egy héttel toljuk el a takarítást. Emellett azt is hozzátette, hogy szeretné, ha fél 10-re érkezhetnék, mivel reggel a gyerekeivel óvodába kell mennie. Rugalmasan reagáltam, mondván, hogy egyik kérése sem jelent problémát. Igen ám, csakhogy...

a megbeszélt időpontban nem jelent meg. Vártam fél órát, aztán fölhívtam telefonon. Ártatlan hangon csak annyit mondott, jön, de lehet, hogy egy kicsit késik. Mihez képest?

- tettem föl magamban a költői kérdést. Aztán amikor elköszöntünk egymástól, letettem a telefont, s írtam neki egy sms-t, hogy ne induljon el, mert én ezek után nem tudok benne megbízni. Volt benne annyi becsület, hogy visszaírt és elnézést is kért, de nem erősködött, hogy jönni szeretne, magyarázkodni sem kezdett, csak annyit mondott, hogy sajnos mindannyian elaludtak, s megérti, hogy elment tőle a kedvem - mondja Enikő, aki az incidens után nem akarta elhinni, hogy a panaszkodók országában van olyan egyedülálló édesanya, aki megteheti, hogy nem kel föl időben annak érdekében, hogy egy nap alatt 24 ezer forintot megkeressen.

Dorottya különös kalandba keveredett a takarítónőkkel, miután költözés után nagytakarítást szervezett. Az elején egy ismerőse tanácsolt neki egy potenciális segítőt, és ő naivan azt hitte, hogy ezzel a lépéssel elkerülheti a csalódásokat. Sajnos, tévedett. A hölgy, akit megbízott, négy hatalmas ablak ragyogóra pucolásáért 15 ezer forintot kért. Az események egy komikus fordulattal kezdődtek: a takarítónő véletlenül a papírtörlőt a már feketére koszolódott vízbe ejtette, így a trutyi szinte azonnal a frissen festett falra került. De ez csupán a kezdet volt, a következő pillanatokban pedig még mulatságosabb bonyodalmak vártak rájuk.

Gabriella, a megbízott, jelezte, hogy gyomra már régóta követeli az ételt.

Dorottya meglepetten nézett a korgó gyomrú vállalkozóra, de kedvessége nem ismert határokat: a kolbászos zsömlék mellé egy Túró Rudit is tett, hogy a ház elejét ne érje szó. A takarítónő sztoikus nyugalommal falatozta el a tízóraiját, majd kelletlenül felkelt az asztaltól, hogy folytassa a munkát. Ám egy óra elteltével, amikor még két ablak takarítása volt hátra, közölte, hogy a következő helyszínen már várják, így indulnia kell. Dorottya értetlenkedve kérdezte, hogy ezt mégis hogyan gondolta, miért nem szentelt több időt a felületek alapos tisztításának. A takarítónő csak annyit felelt, hogy nem gondolta volna, hogy azok ennyire mocskosak, majd, mintha mi sem történt volna, elkérte azt az összeget, amiről előzetesen megállapodtak.

Ágnes is azok táborát gyarapítja, akiknek a tisztaságért felelős "mesterek" csalódást okoztak. Ő arról mesélt, hogy a takarítónője miatt lehetetlenné vált a home office, mivel a nő állandóan beszélt, és minden alkalommal sikerült valamit eltörnie a lakásban. Így végül több kárt okozott, mint amennyi hasznot hozott. Ekkora már elég indok lett volna a szakításra, de a végső csepp a pohárban az volt, amikor a hölgy váratlanul bejelentette, hogy megduplázza az óradíját. Szerinte ugyanis a helyszínre való utazásához folyamatosan vonaljegyeket kell vásárolnia, és a reggelije is költséget jelent.

Related posts